Az utóbbi idõben egy csepp könny nem sok, annyi sem hullhatott a porba kalandjáték rajongó szemeinkbõl, ugyanis nem csak, hogy Sam és Max tértek vissza, de még a spanyolok is befutottak karácsonyra a Runaway 2-vel. Most pedig íme egy újabb gyöngyszem, ezúttal a kellemes mediterránról, Görögországból. Elkezdhetnék nyafogni, hogy „megint 3D” és hogy „neksztgen”, de nem fogok. E helyett inkább beszéljen maga a játék!
A Theseis azért is fogott meg már az elsõ hírmorzsák alkalmával, mert egyik kedvencemet, a görög mitológia világát foglalja története középpontjában. Mindezt viszont úgy teszi, hogy afféle modern meseként újraéleszti a hitet a régmúlt isteneiben és démonaiban. Mivel a fejlesztõcsapat görög, állításuk szerint kézenfekvõ volt, mi lesz az alap téma, mert rajtuk kívül úgysem láthatja – és érezheti – át ezt jobban senki.
A sztori középpontjában egy mostohatestvérpár áll, akik ha akarnának, sem különbözhetnének jobban egymástól. Pheve, a gyönyörû mediterrán szépség, akit a természetfelettiben való hite hajt elõre, míg Andronicus az örök szkeptikus fiatalember, aki már rég nem hisz az efféle mesebeszédben. Ugyan a két gyermeket ugyanaz az ember nevelte fel, jellemük eltérése sok vitát és éles helyzetet szül magánéletükben – és fog majd természetesen a játék során. Arról, gondolom, már szólni sem kell, hogy kettejüket gyengéd szálak fûzik egymáshoz, melyek kiteljesedése a fejlesztõk szerint csak a játékoson fog múlni.
Hõseinknek most épp nem megy túl jól a szekér. Apjuk halála nem elég, hogy megviselte õket, de a paranormális jelenségekkel foglalkozó újságjuk sem fogy valami jól. Ekkor kerül a képbe hirtelen egy rejtélyes megbízó, aki rendkívül érdeklõdik egy szobor iránt, melyet állítólag az Athén alatti barlangrendszerben temettek el. Barátaink persze kapva kapnak az alkalmon, ám hamar rá kell ébredniük, hogy sem mostohaapjuk halála, sem a megbízó szándéka nem véletlen…
Nos, nagyjából ennyi az, amit a történetrõl tudni lehet. A készítõk még elárulták, hogy a játék címe egy tekercsre utal, ami körül a történet bonyolódni fog, és amit a weboldalon látható intro tanúsága szerint az alvilágban rejtettek el. Mellesleg a tekercs neve nagyon hasonlít Thészeusz görög mondahõs nevére, aki szintén alászállt az alvilágba.
Mivel a játék elég hazafias szellemben íródik, nem meglepõ, hogy jórészt Görögország és az ókori, mítoszi Hellász vidékein fogunk barangolni. Elõbbiek a valóságból kiemelt, néhol egészen felismerhetõ helyszínek lesznek (Athén, Kréta, Delphi) kisebb-nagyobb módosításokkal, míg az utóbbiak alatt a mitológiából már megismert és megszeretett helyeket kell érteni. Ilyen lesz pl. a legcsalogatóbb, az alvilág, melyet a készítõk állítása szerint olyanra terveztek, amilyet még nem látott a világ. Nos, kíváncsian várjuk…
Kalandjáték, a szín tiszta valójában
Bár elsõ blikkre a Theseis megtévesztõ lehet 3D-s környezete miatt, a készítõk ezer harsonából üvöltik folyamatosan, hogy a program egy klasszikus, point ’n’ click kalandjáték lesz. Azaz nem kell majd akcióznunk, mint anno a Fahrenheit-ben vagy a Dreamfall-ban, nem kell menekülnünk és dobozokat rakosgatnunk, mint az újabb Broken Sword-okban. Az egyetlen játékelem, ami kissé elüt a megszokottól, a lopakodás lesz. Mivel a történet számos ellenséggel állít majd szembe bennünket, logikai feladványok segítségével kell gyõzelmet aratnunk felettük. Sajnos kissé eltér azért a szokásos elemektõl, hogy Pheve és Andronicus nem halhatatlanok, azaz a megszokott kaland kliséktõl eltérõen bizony meg lehet halni a játékban.
Mindezek ellenére a lényeg marad ugyanaz: tárgyak begyûjtése és kombinálása, NPC-kkel való beszélgetés és sok-sok logikai fejtörõ, melyektõl remélhetõleg a falra mászunk majd, és nem csak amiatt, hogy pixelvadászni kell. A tárgykombinálás egyébként az egyik legvonzóbb és érdekesebb újítás lesz a játékban. Mivel a motor 3D-s, a készítõk nem akarták, hogy az ezerszer lerágott „egymásra teszem a fogkefét, a sajtot és az olajat, majd voálá, kész a generátor” metódust alkalmazni. Ehelyett a tárgyak az inventory-ban egyenként forgathatóak lesznek és a kombinálásuk során meg kell majd találnunk, mit és hova kell dugni, vagy épp ragasztani. Nagyon kreatív megoldás, nem is értem, miért nem jutott eddig eszébe senkinek. Mindenesetre nagyon vonzó, annyi szent!
Akármennyire is legyen Andronicus szkeptikus és akármennyire is nem akarja, jó misztikus játék nem létezik különleges képességû fõszereplõk nélkül. Esetünkben ez mindkettejüknél fennáll majd. A már említett férfiember képes látni a másik síkban elhelyezett tárgyakat (azaz kapcsolókat, ajtókat, stb.), míg Pheve a látszólag értelmetlen, õsi írásokat képes megérteni (vagyis az irkafirka betûkké és jelekké formálódik a képesség használata közben).
Mediterrán szépség
Bár a játék a kaland mûfajban kíván érvényesülni, a már fentebb említett 3D-s látványvilág nagyon pofásra sikeredett. Az elõzetes képek alapján merem állítani, hogy ez lesz az eddig megjelent elsõ, igazán gyönyörû 3D-s kalandjáték (a Grim Fandango-t kissé groteszk környezete miatt most ne soroljuk ide). Ugyan még „csak” a DirectX 9.0 c-re lett fejlesztve a motor, azon belül mindent használ, amit csak el lehet képzelni, a speciális, dinamikus árnyék és fény kezeléstõl kezdve a bump-mapping eljárásig. Nem is kellett több a derék görögöknek, Xbox 360-ra is bejelentették a játékot. Csak az irányítást oldják meg valahogy...
Így elsõ olvasatra talán kissé furcsa turmixnak tûnhet a Theseis, én mégis merem állítani, hogy az év legjelentõsebb kalandjátéka készül berobbanni a köztudatba a görögországi Track7 által. Ha áthidalják a kisebb – még most is elõre látható – problémákat, egy AAA kategóriás kalandjátékkal gazdagodik a piac.