Na persze, úgy tavaly június elejétõl, egy-két hetet leszámítva, az átlagosnal (néha jóval) magasabb a hõmérséklet és szinte elenyészõ a csapadék.
A klímaváltozás nemcsak átalános felmelegedés hoz (amelyhez sok-sok áldozattal, de egy bizonyos szintig még alkalmazkodni lehet), hanem szélsõséges idõjárást is sok-sok extrém dologgal.
Nem is a melegebb téllel lesz a fõ gond, hanem majd a nyári periódusokkal, amikor az extrém meleget és szárazságot kell elviselni. Pld-ul lehet, hogy a Magyarországra jutó csapadék mennyisége nagyságrendileg nem lesz kevesebb a mostaninál, de ha mondjuk annak eloszlása nem megfelelõ, akkor elég sok probléma (aszály vagy árvíz) adódhat abból. És várhatóan egyre több szélvihar, orkán, szupervihar és felénk kevésbbé honos idõjárási jelenségek is megvethetik a lábukat, amelynek nem sokan örülnének (a tavaly nyári 3 budapesti vihar, szupercella vagy a most briteket súlytó szélviszonyok).
Persze azok kendõzik el legjobban a klímaváltozást, akik az aktív részesei és szarnak mindenbe bele.
Talán nem kellene autózni (aminek a "mellékterméke" az egészséget is közvetlenül károsítja), legalább is nem ilyen formában (széndioxid-kibocsátás), talán oda kellene figyelni az energia takarékosságra, a megfelelõ hulladékkezelésre és az alternatív erõforrásokra.
A lusta és a Földön élõsködõ emberek nyugtatgatják magukat azzal, hogy ilyen volt máskor is. Na persze ilyen átlaghõmérséklet emelkedéshez máskor több száz vagy ezer év kellett, most egy-két évtized.
Nem egyszerûbb - akár csak feltételezve egy esetleges késõbbi nagyobb problémát - egy élhetõbb, a természettel megfelelõ harmóniában élõ társadalmat formálni és megpróbálni elkerülni a késõbbi negatív hatásokat.
Sajnos az emberek túl önzõek, hogy így gondolkozzanak és azokban keresik a hibát, akik legalább tisztelik a környzetet. Sajnos ezek a "zöld" emberek ugyanúgy megsínylik majd az önzõ emberek felelõtlen viselkedését is.
Csak egy jó példa. Menjen valaki ma el bármelyik budapesti "proli" lakótelep (ilyenben élek én is) parkolójába el és számolja meg, hány több milliós értékû autó áll a ház elõtt és hány, az autó értékének töredékébõl megvalósítható nyilászáró felújítás történt az adott házban. Persze ez esetben is az olyanok ácsingóznak az állami támogatásra (majd az állam megcsinálja, kifizeti helyettem az ablakcserét), akik adót és járulékot nem hajlandóak fizetni, de milliós autót, azt bezzeg vásárolni tudnak.
A legviccesebb pedig az, aki azzal védekezik az autózásával kapcsolatban, hogy a BKV túl drága. Egy 7.300,-Ft-os bérletköltséghez hasonlítja az autózás költségeit, amely kapcsán felmerülõ összes költség (autó megvásárlása, szervizelése, javíttatása, üzemanyaggal ellátása, használandó alkatrészek cseréje, parkolása, biztosítása, súlyadója, káresemények fedezése, stb.) annak többszöröse. És persze egyedül jár az autójával mindennap.