Pedig mar igy is megszenvedtem hogy rovidre fogjam a mondanivalomat, de legalabb egy pelda kikivankozik belolem azzal kapcsolatban hogy mennyiben a fogyaszto es mennyiben a szolgaltato felelossege a rendszer biztonsagossaganak biztositasa.
Lehet hogy ugy tunhet hogy kizarolag a szolgaltato van olyan helyzetben hogy barmit is tegyen, a fogyaszto onkorlatozassal (~megfontoltsag) vagy implicit modon a valtoztatasok kikenyszeritesevel biztosithatja a rendszer biztonsagos mukodeset.
Az internet ma nagyban hasonlit az uthalozathoz abbol a szempontbol hogy mindenki rajta lehet es mindenki elvben azt csinal amit akar, mehet akár szembe a forgalommal, vagy mehet lassan vagy gyorsan, nincs igazabol korlatozva az hogy mit tehet es mit nem tehet, hiszen az autot o iranyitja es senki mas. Na de azert vannak jatekszabalyok, es vannak a jozan paraszti esszel is belathato torvenyek amiket a vezeto figyelembe vesz dontesei meghozatalakor. Igy pl. ismeri a fizika torvenyeit, tisztaban van pl. azzal hogy ha nekimegy egy masik autonak az mivel jar. Direkt nem emlitem a jogositvanyt, mert ez egyreszt csak a pelda szempontjabol lenyegtelen alapszabalyokra tanit meg, masreszt a jogositvannyal rendelkezo tomeg szörnyen heterogen: van a 17 eves frissjogsis, az autopalyan is csak 80-nal halado bizonytalan, a 75 eves "lekoccolom a 3 tonnas terepjarodat mert nem vettem eszre 2 meterrol sem" vezeto, es ök mind ugyanabban a forgalombak vesznek reszt amiben a viszonylag tapasztalt es rutinos vezeto is.
Kisebb nagyobb balesetek tortennek mindenfele, es a szolgaltato (allam) ugy gondolja hogy a balesetek szamanak csokkentese az alapszabalyok szigoritasaval oldhato meg, mert abbol indul ki hogy minden rossznak a szabalyoktol valo elteres, mas megkozelitesbol az onfeledt es felszabadult autozas az oka.
A megkozelitest vagy elfogadom vagy nem, de mindket esetben problemakkal kell szembenezzek:
Az, hogy ha nem fogadom el, az egyertelmu hogy mivel jar. A szankciok allando réme, a fenyegetettség allando erzese felulkerekedik es elmossa az onfeledt autozas erzeset. Ehhez jon meg a torvenyen kivuliseg azaz a kuloncseg problemaja, hogy te mast akarsz es mashogy ami nem illik bele a nagy kepbe.
Ha pedig elfogadom, akkor meg annal hamarabb mint gondolna az ember, szabalyfuggove valok. Mert mihez van igy hozzaszoktatva az ember? Minden kanyart sebessegkorlatozo tabla vezet be, minden irany ki van tablazva, mindig mindenki ugyanakkora sebessegel megy igy 2 auto csak elmeletben talalkozhat egymassal stb. A vezetes "rutinna" valik, egy ido utan mar nem is arra figyelunk ami tortenik korulottunk (azaz a nem a valosagra azaz nem a forgalomra figyelunk) hanem a szabalyokra. Ha betartom a sebessegkorlatozast, ha kovetem az iranymutatast, akkor semmi az eg vilagon nem tortenhet velem. Merthat hogyan is tortenhetne? Aztan az elso adando alkalommal mikor olyan helyzetben talalom magam amire nincs szabaly, jon a baj. Leesik 2 csepp eso vagy 1 centi ho? Maris 10 auto egymasbarohan. Valami szokatlan tortenik mint dugo, vagy hianyzik veletlen egy eles kanyart jelzo tabla? Az ember nincs hozzaszokva hogy donteseket hozzon, es azonnal elszurja. Es ilyenkor vajon hibaztathatja-e a rendszer uzemeltetojet? Beperelheto-e az allam egy kifelejtett tabla miatt? Nem. Beperelheto-e az MS egy biztonsagi résért? Valamiert egyertelmu hogy azt mondjuk, hogy meg szep hogy nem.
Lehet utopisztikusnak tunik az autos pelda, de innen Hollandiabol nezve nekem nem az.
Par evig lehetett egy 200+ loeros autom, rendszeresen jartam haza Magyarorszagra igy sok mindent lattam es sok mindent csinaltam. Egyreszt ott van mindjart a holland es dán autosok tehetetlensege, ahogy megprobaljak a jol beszabalyozott holland/dán forgalomban megszerzett rutinjukat alkalmazni a nemet autopalyan. Nem jon ossze. Neha egesz eletveszelyes dolgokat muvelnek...
Masreszt van egy holland peldam is. Az autocsere utan nyugodt, szabalybetarto vezetove valtam nagyon hamar. Muszaj volt, ennyi kamera talan csak a briteknel van mint amennyi itt Hollandiaban. Ugyhogy az ember elkezdi unni a vezetest. Sose tortenik semmi. Minden ki van tablazva, meg eltevedni se lehet. Ugyhogy inkabb beszelgetunk egesz uton. Epp a repterre mentunk egyik alkalommal mikor az egyik autopalya keresztezodesben (ahol 100-zal vagy 120-szal lehet menni elvileg) egyszer csak elottem volt egy szinte 90 fokos kanyar. Nem jelezte elore tabla, pedig meg a 30/60 km-es ajanlott sebesseg is ott van minden kanyarnal, az autopalyan megse volt kint tabla a 100-zal se beveheto kanyar elott. Meg lehetett oldani a helyzetet, de azert megijedtem.
A kerdes az, hogy ha megse oldom meg, vagy van egy olajfolt vagy mas szennyezodes pont a kanyarban es kisodrodunk, vajon beperelhettem-e volna a holland allamot azert amiert elfeledkeztek egy tablarol? Nem? Az MS-t se lehet ugyebar perelgetni ilyen megfoghatatlan dologert mint vasarlok allitolagos felre- vagy nem-tajekoztatasa, vagy a rendszerben valo tulzott bizalom okozta karesemeny... Ilyen hulyesegert nem hogy perelni nem lehet, de meg kimondva is butan hangzik. Pedig mas hulyesegekert lehet perelni.
Ugyhogy se az autovezetesnel se a netezesnel nem hiszem hogy ki lehet zarni barmelyik fel felelosseget is. Ez jol hangzik. Gyakorlatilag meg mi tortenik? Van az en erdekemben meghozott szabalyok tomkelege amivel en nem ertek egyet mert engem tulsagosan bekorlatoznak. Valamint az engem ert vélt vagy valos serelmek eseten a jogorvoslati lehetoseg teljes kizarasa. Na ez milyen rendszer? Es onnan indultunk ki hogy a dolog mindket félen mulik...