"A legtobb mmorpgfps-ben megoldottak. Ezt lehet pl. ugy, hogy minden egyes zona kap egy sajat szervert vagy minden 64 jatekosra/mobra jut egy cluster node. Igy 8 millio ember eseteben, 25%-os online jelenlettel szamolva van kb. 10 millio online karakter (2 millio jatekos, 8 millio mob). Ilyen esetben 156250 szerver pont eleg lenne a kiszolgalasukra. (cluster-ben, egy oriasi kozos vilagot futtatva, lasd pl. second life) Es csak minden 64 embernek kell egy szerver (node) havi fenntartasi dijat osszedobnia."
Azt gondolom tudod, hogy clusterrõl ekkora szerverszámnál szó se lehet, mivel a 156251. szerver a 156250-es állapothoz képest nemhogy egy + szervernyi, de +1% szervernyi teljesítménytöbbletet se fog nyújtani. Amit nyer a procin meg a memórián, azt bukja a többi elemmel való kommunikáción meg a feladatmegosztás logikáján. Ha mégis megrázná magát az IBM, vagy akárki, és a jelenlegi 10000 körüli clusterbe kötött max gép számot (ennyinél még van kimutatható telj. növekedés) meg tudnák tízszerezni, akkor is az nem azt jelentené hogy +x gépet rákötünk UTPvel a HUBra, hanem új buszrendszereket kell fejleszteni, amire az MMO havidíj nemigen volna elég (még a WoWé se).
Szóval nem cluster, hanem független "world szerver" az adott 64 játékosnak, ha meg 64 játékos lehet egy térben egyszerre az nálam már nem Mass Multiplayer, hanem csak szimpla multiplayer, egy közös scorelistával vagy mittomén mivel. Egyébként a 25% jelenlét már azért is érdekes, mert ugye este/hétvégén nem hinném hogy csak a játékosok negyede néz be a kedvenc játékába. Nade ha ez így is van, akkor is ez nem egy "berakok egy P4-et az axelerohoz 30Kért." típusú hostolás, vagyis lehet hogy ha 64 emberenként kellene egy dedikált szerver, akkor nem 13 eurot lenne a havidíj.