Hát igen.Embert szállító Szojuz-ûrhajóval 36 éve nem történt emberéletet követelõ baleset.Az a bizonyos baleset a Szojuz-11 balesete volt (Pacajevék) ahol a legénység is hibázott ugyanis a legénység tagjai a visszatérés során egyszerû szerelõoverallt meg sportruházatot(!) viselt amikor kihermetizálódott vmi miatt az ûrkabin...Mire leértek (mellesleg teljesen szokványos biztonságos leszállást produkálva addigra a legénység mindhárom tagja halott volt mert elfogyott a levegõjük.Ez az eset szkafander viselése esetén simán túlélhetõ,és a parancsnokság is hibázott h nem kötelezték a legénységet h visszafele úton is viseljék a szkafandert ,ne csak kilövéskor.Tudom h lehet h meglepõ h sportruhát meg egyszerû overallokat viseltek még a visszatéréskor jelentkezõ 6-8 g terhelés miatt is. De ahogy láttam az oroszokat nem nagyon hatja meg a túlterhelés,nem kevés video tanulsága szerint például Viktor Szeljutyin MiG-29-es pilóta a híres Sztrizsi mûrepülõcsapat hátsó kisérõje ( Viktor Szeljutyin) is oxigénmaszk nélkül repüli végig a nem kevés terheléssel járó 35-40 perces bemutatókat.Persze ez személyfüggõ is de az ûrhajósokat se zavarta akkor.A vizsgélat egyébként azt állapította meg h a Szojuz bírt akkor egy konstrukciós hibával ugyanis az ilyenkor használható vészlevegõ csap az ülés alatt volt elhelyezve és nehezen volt elérhetõ.ezt a hibát rögtön kijavították és azóta is minden Szojuzon(természetesen a legújabb TMA változaton is) olyan helyen van ez h minden ûrhajós bármikor elérje.Ezen kívûl kötelezõvé tették a szkafander viselését az ûrhajósoknak a visszatérés során is.és még mielõtt jönne vki h biztos sokkal több Szojuz-baleset volt csak az orszok elhallgatják,azokat ki kell ábrándítsam ugyanis az amcsik minden egyes orosz ûrrakétakilövést megfigyeltek végig olyannyira h pl.a Szojuz-1 balesetét is teljesen végigkövették,lehallgatták a Komarov ûrhajós és az irányítás beszélgetését plusz még az ûrhajó telemetriáját is végig látták a repülés során és elemezték is (ugyanis az oroszoknál nem volt letitkosítva a telemetria így akinek volt vevõeszköze hozzá ugyanúgy tudta venni mint õk,és az amcsiknak volt) és rögtön látták h eszméletlen nagy baj történt,amit persze az ûrhajós és a Koroljov irányítóközpont imádkozásokkal és durva káromkodásokkal tarkított beszélgetésébõl is le tudtak szûrni. Rögtön tudták h Komarov meghalt és ha jól tudom éppen ezen információk alapján a nyugaton jóval elõbb hírekbe került a baleset mint ahogy itt a keleti blokk országaiban megtudtuk.Tehát az amcsik minden egyes orosz eseményrõl jóval elõbb tudtak mint mi.És ha az oroszok nem is akkor, õk úgyis tuti nyilvánosságra hozták volna akkkor meg elõbb utóbb úgy is bemondta volna a Szabad Európa Rádió.Meg mellesleg a rendszerváltás után az oroszok is rengeteg mindent nyilvánosságra hoztak.Azon kívül nem tudnának eltitkolni ma egy ilyen balesetet az oroszok sem hiszen a személyzet vegyes nemzetiségû mostmár,hol amerikait hol ESA ûrhajóst visznek fel,a kilövéseket élõben közvetítik Bajkonur és Csillagváros is megtellik olyankor külföldi újságírokkal(plusz ha mondjuk azoknak vhogy befognák a száját valószínûleg feltûnne mondjuk az ESA-nak h egy ûrhajósuk aki az ûrben tartózkodott és már egy hete vissza kellett volna térjen,de nincs sehol nem tudni róla semmit ami megint hatalmas balhét jelentene),úgyhogy ott nem lehet eltitkolni semmit.Mellesleg amúgy ez azért is van mert az amcsi technika kevésbé megbízható és az ûrhajósok szeretnének életben maradni ezért ülnek inkább Szojuzra (bár ezt az õket kiképzõ ügynökségek döntik el de nem véletlen h õk a szojuz melett döntenek hiszen szükségük van élõ ûrhajósokra).Ezenkívül ott vannak az ûrtúristák is akiket megint csak hatalmas médiacsapat kisér és tuti h azonnal tudná az egész világ ha lenne valami.Persze mennek már az ûrrepülõgépek is de valószínû,hogy jobban izgul az az ûrhajós aki tudja h egy óra múlva be kell üljön egy ûrrepülõgépbe,mint aki egy Szojuzba kell beüljön.