Ne feledjük: technikailag a zenekaroknak mindig is megvolt a lehetõsége a függetlenségre, például saját CD kiadására.
Ez hülyeség. 5-6 évvel ezelõttig a zenekaroknak nem volt lehetõségük saját erõbõl nagy közönséghez eljuttatni az alkotásaikat, ezért kellettek a kiadók, akik átvállalták a lemez legyártását, forgalmazását, stb. Ma viszont bárki 5 perc alatt össze tud dobni egy PayPal vagy hasonló fizetési módszerrel mûködõ weboldalt, és ha jó amit csinálnak, akkor lesz is kereslet a zenéikre.
De egyelõre még mindig a kiadók az egyetlen igazán mûködõ lehetõség a bandáknak a nagy közönséghez való eljutáshoz.
Persze, ez az állítás igaz a kommersz, gagyi zenét gyártó elõadókra, akik mögött ha nem lenne a kiadó részérõl erõs marketing- és médiatámogatás, sehol sem lennének. Ilyen Gyõzikék, Matyi és a hegedûs, Kiszel tündék és társaik hol tartanának ha nem nyomná õket egyfolytában a média? És Tankcsapda CD reklámot viszont sosem láttam még tévében, se az együttest tévékettõs megasztár-haknikon és egyéb roppant színvonalas rendezvényeken, mégis sikeresek. Nekik semmi szükség kiadókra (tudtommal nem is szorulnak ilyen segítségre, még a koncertjeiket is maguk szervezik)