Ejj. Az összegzés, két vagy több sáv keverése, vagyis összeadása teljes plug-in arzenállal - ahogy a keverés történik - sokáig mumus volt egy DAW számára, aztán a Pro Tools, majd a Cubase és sorban a többi átlépett egy minőségi küszöböt (valójában ezek alap matematikai műveletek, kerekítések, konvertálások és ditherek - ha jól tudom), amivel már (keverő) hangmérnökök is tudtak dolgozni.
Sokakban (szakemberekről és művészekről beszélek) a mai napig vannak kételyek, hogy egy szoftver képes lenne mondjuk 70-80 sáv fölött olyan minőségben összeadni a hangattribútumokat, mint mondjuk egy analóg pult (és itt nem a saját karakterre gondolok), vagy hogy legalább elérné az ő igényeiket.
Az újabb fejlesztések mindig egy kicsit lépnek előre. A legújabb DAW-okat nem hallottam, de mondjuk egy 5-ös Cubase az említett mennyiséggel elvérzett még (elég memóriát és processzorerőt feltételezve). A keverés eredménye egy összemosott, kásás, digit-katyvasz lett. Nem olyan durván persze, viszont egy AB teszten átlagos hallású ember meghallaná.
Az újabb szoftvereknél is más hangja van, ha a teljes mixet ezzel vagy azzal csinálod, de ez szerintem olyan karakterféle, ami ízléstől függ, hogy éppen jó-e, illetve amatőröknek tökmindegy.
Hozzá kell tenni, hogy rengeteg profi zenekarnak abszolút elég volt a Cubase 5.x, mint "digitális keverő", a többi funkcióról nem is beszélve. A Reason ma még nem tart itt, igazából nem is illik összehasonlítani a kettőt, mert más célt szolgálnak, mint alább utaltam rá.
Nekem a Cubase-ben nem a "hangja" tetszik (mert az a top DAW-oknak mind jó), hanem a kő profi logikája.