A legénység és a kapitány már szerzett tapasztalatot a Titanic irányításásval kapcsolatban,hiszen testvérhajója az Olympic már majdnem 1 évvel korábban forgalomba állt.A két hajó szerkezetileg gyakorlatilag azonos volt.Azt is Smith kapitány és majdnem ugyanaz a tisztikar üzemeltette.Történt az Olympic-kal is néhány baleset,nehéz volt velük manõverezni a kikötõk környékén és szûkebb helyeken.Viszont az elsõ tiszt hibás manõverét nehéz megmagyarázni.Ilyen magas rangban egyébként nem is eshetne pánikba éppen az elsõ tiszt veszély esetén.Az ikercsavaros gõzhajókat(amilyen tulajdonképpen a Titanic is volt)azért építették ikercsavarosra hogy még a kormánymû hibája esetén is manõverezhetõek legyenek.
Érdekes hogy a baleset utáni vizsgálatok során akkoriban nem szenteltek figyelmet ennek a kérdésnek.Pedig mindkét csavar hátrajáratása a keresztezett járatás helyett még csökkenti is a kormányerõt ahelyett hogy növelné.Ha csak a bal csavart állítják hátramenetbe és úgy kormányoznak balra élesebb szögben fordulhattak volna.