Nem akartam szándékosan kiforgatni, sajnálom ha így ment át.
A reklámot tiltani (ha van rá technikai-jogi stb. lehetõség és igény) mindenkinek saját ügye, ez a része teljesen rendben van. Bármikor kimehetsz a szobából ha reklám van, átlapozhatod a hirdetést az újságban stb. Max a neten ez inkább aktív mint passzív szerepbe hozza az embert. Nem szeretném a spammelõket és bannertemetõket védeni.
Visszatérve azonban a "társadalmi haszontalansághoz", amivel továbbra sem értek egyet, ha a tartalmat elõállítók és ebbõl megélõk (legyenek cégek, vagy emberek) nem szolgáltathatnak reklámot, akkor ki fogja megfizetni az õ munkájukat? Az egyértelmû, hogy egy-két kivétellel (pl. HBO) ezek nem az elõfizetési díjból mûködnek. Mondjuk eltûnne az összes újság, TV csatorna, rádió, internet oldal aki MIND a reklámból él.
Valószínûleg létrejönnének a helyükön újak (pl. legyenek blogok, vagy hívjuk bármi egyébnek) de egy bizonyos méret felett ezek ugyanúgy csak üzleti alapon tudnak mûködni (kivéve a szamaritánusokat, jótékonysági szervezeteket, és az altruista idõmilliomosokat) és csak visszatérnénk a kiindulási helyzetbe, max nem index-et meg google-t nézne a többség. Mondjuk, hogy ezek az elején honnan szednék a híreket, az egy jó kérdés (egymástól lopkodnák?), vagy ki közvetítene professzionális módon, teljesen átfogóan, felépítve, megszerkesztve egy sporteseményt, kultúrális rendezvényt, stb-t. ahol van mondjuk 100 helyszín (a nézõk mobiltelefonnal meg PDA-val?) -> Igen, írhatok pl. konferencia blog-ot és ennek is megvan a maga létjogosultsága, de ha profi módon teszi ezt valaki, azt csak a saját (szabad)idejébõl tudja feláldozni, amikor nem dolgozik (mást). Ha meg ez a munkája, akkor szeretne feltételezhetõen ellentételezést kapni érte. Egy bizonyos méret felett képtelenség átlátni mindent, és sajnos lehet 1 vagy 10 jó blogger, de ha mondjuk 1 000-en szerkesztenek valamit, ott már óhatatlanul is bekerülhet olyan tartalom, ami nem üti meg az elvárt színvonalat Lásd a nagyon jó videók a YouTube-on vs. a rengeteg szemét. Vagy a Wikipedia körüli botrányok, ami nem von le semmit a kezdeményezés értékébõl és nemes céljaiból, csak egyszerûen rávilágít az emberi természet gyarlóságára. Meghamisított személyiségek, bejegyzések, viták a szerkesztési elvekrõl, hierarchiáról a tényleges szerkesztés helyett, stb. Érdekességképpen, a felhasználók 2 százaléka állítja elõ a tartalom 70%-kát! (az angol nyelvûben)
Illetve, hányan nem használnak egyáltalán Google-t elvi alapon, ami szintén a PPC hirdetésekbõl tartja el magát és jelenleg bõszen vásárolgatja az egyéb csatornákat?
Vagy ott van pl. a ted.com, amit egy privát nonprofit alapítvány mûködtet és a BMW támogatja, de baromira nem zavar amíg ingyen hozzájuthatok, minõségi elõadásokhoz, érdekes emberektõl, akiket valószínûleg soha nem hallhatnék Magyarországon.
És igen, a reklám befolyásolja a tudatot vagy akár a tudatalattit, nem feltétlenül csak a "buta" emberekét, ez tény.