Szeretném megköszönni Neked és az összes autós társadnak (költözzünk a zöldbe és autóval jöjjünk a városba), hogy az életembõl éveket vesztek el, tekintettel a fõváros borzasztó légszennyezettségére (egészségkárosodás) és arra a szabadidõ elvonásra, amit a tömegközlekedési eszközökön vagyok kénytelen elszenvedni az autósok által keltett dugók miatt.
A globális felmelegedésben/klímaváltozásban betöltött szereprõl most ne is beszéljünk, mert abban tudom senki sem akarja hibásnak érezni magát.
Hidd el, itt nem az autósokat üldözik, hanem tömeg-közösségi közlekedéssel közlekedõket, mert épp hogy mindent elkövetnek annak érdekében, nehogy ez a (elõ)városi közlekedési forma normálisan mûködjön (ár, hatékonyság, kényelem, preferencia, stb.).
Sajnos már csak azok utaznak tömegközlekedéssel, aki nem tudnak autót venni és nem azok, akik úgy gondolják, hogy elég energiát fogyasztunk az élet más területén, legalább itt - a kényelmünk terhére - tegyünk valamit a fenntartható fejlõdésünk érdekében. A tömegközlekedésnek sehol sincs kellõ preferenciája.
Csak úgy megemlíteném, hogy a "szegény" autóssal készítenek állandó riportot, mert Õ drágasága a saját társaival keltett dugóban várakozik. Persze, az 100 ember, aki a buszon v. villamoson áll, mert nem tud haladni az autós forgalom miatt, szót sem érdemel.
Amig az emberek havi többszázezerbõl simán elautóznak százezret (autó megvásárlása, fenntartása, üzemeltetése, sb.), addig minimál TB-t, EVA/EKHO-t fizetnek és folyamatosan szidják az elégtelen állami szolgáltatásokat. Érdekes preferenciák családi szinten, autóra, mobilra havi 100-200 ezer, egészségügyre, nyugdíjra, oktatásra minimál járulék/adó.
Természetesen a korrupt politikusok sem jobbak, õk csak arra használják a közlekedést, hogy a haverokkal lenyúljanak ennek jegyében milliárdokat (autópályaépítés, viadukt, 4-es metró, stb.).
Semmi bajom nem lenne az autózással, ha:
- nem járna ilyen mértékû energiapazarlással, kibocsátással (1 ember - 100 lóerõ felett),
- nem terhelné ilyen zaj- és légszennyezettséggel a közvetlen környezetemet,
- nem akarnák megerõszakolni az elégtelen infrastruktúrát (dugók - vagy bontsuk el az épületeket Budapesten?),
- nem az adó és TB-elkerülés/csalák egyik fõ katalizátorja lenne
(mi az, hogy az autómra ne jusson, inkább nem fizetek járulékot, adót rendesen, majd a hülyék összedobják helyettem a közös költséget, megépíttetik/felújíttatják számomra az általam elhasznált utakat)
- nem ez lenne az elsõ preferencia az életben
(több milliós kocsik már a lakótelepi parkolókban is, de a párszázezerbõl megoldható (30-40 éves) rosszul szigetelt ablakokon keresztülik folyik el az energia a szabadba, mert majd az állam bácsi ezt is megoldja)
- nem tekintenék sportnak a még megmaradt pár "tiszta" hely feldúlását (pl. Off-road)
és még sorolhatnám.
Amíg a 20x leadózott pénzembõl egy korszerszerû lakásra gyûjtõk, addig a vállalkozásokban az autózással kapcsolatban mindenféle fikciót elszámolhat a delikvens (kamu km-óra elszámolás - útnyilvántartás), a több milliós saját kényelmét szolgáló autó beszerzését elirhatja az adóból, holott csak a saját seggét teszi át A-ból B-be.
Egy normális világban csak az árufuvarozás és az üzletszerûen végzett személyfuvarozás kapcsán lehetne ilyen költségeket elszámolni.
Ugye szegény üldözött autósok.
A mai fõvároskörnyéki emberi prototipus = az agglomerációs (zöldbõl, friss levegõbõl) fõvárosba érkezõ autós mobillal a kezében, aki a dolga végeztén a napi dugóját hátra hagyva hazamegy az elhasznált városból a minimál TB-s jövedelmébõl összehozott több tízmilliós házikójába.
Bezárólag elmondhatom, tömegközlekedve is felnõtt és fel is fog nõni sok ember, még ha ez már nem tûnik divatos dolognak.
Még mindig könnyebb lemondani az élet ezen kényelmi forrásáról, mint sok másról (világítás, fûtés, stb.) és ha már összességében mindenki számára kevesebb áldozattal jár eme tevékenység, akkor többet fogok a volán mögé is ülni.
Tudom, egy sötétzöld (autóval is rendelkezõ, de azt csak a kellõen szükséges esetekben használó) fõvárosi kispolgár vagyok, mert szeretnék egy fenntartható tisztább világban élni és szeretem kifizetni magam után a cehet.