A zaj és légszennyezésrõl. Tudod, hogy egyetlen busz több zajt bocsát ki mint 100 autó? A város legzajosabb jármûvei a villamosok és a buszok.
Én pillanatnyilag a város széle felé, egy békávés busztelep közelében lakok, hát ne tudd meg hogy mi folyik ott éjszakánként. Elindulás elõtt a buszokat 10-20 percen át ordító motorral járatják, valahol a maximális fordulatszám környékén. És sok busz van ám, a hangtompítójuk sem egyforma. Valamelyik reggel arra ébredtem, hogy valami légkalapács megy az ablakom közlében. Nos az egyik buszt járatták így, de ez namcsak zúgott sivított és berregett, hanem cölöpveréshez hasonló hangokat is adott. Kár, hogy Te nem hallasz ilyeneket.
A közlekedés zaja egyébként jól megszokható, viszonylag nem erõs, semleges zaj. Én 3 évig laktam a Petõfi híd budai hídfõje közleében, az ablakom alatt ment el az Irinyút teljes forgalma (ment tovább az M1 és M7 felé, de ott kanyarodik el a Budafoki út felé is, azaz a 6-os fõút)
Hidd el, az a zaj jól megszokható. A hallhatósági küszöb alól indulva lassan erõsödik, majd visszahalkul. Az összes zaj közül a leg elviselhetõbb (eltekintve a hangtompító nélküli motoros barmoktól
A közlekedés zajánál sokkal erõsebb és kiszámíthatatlanabb, váratlan idõpontban, nagy impulzusokban jelentkezõ kutyaugatás. Szintén igen zavaró a szomszéd rádiója, tévéje, amelynek zöngés hangjai érthetetlenné torzulva, szabálytalan ritmusban jönnek át a falon... és jönnek, jönnek órákon át, hogy az ember már azon gondolkodik hogy átmegy és lemészárolja az egész rohadék bandát, akármi jár is érte...
A zajra való hivatkozás napjainkban EGYIK ÜRÜGY AZ AUTÓKÖZLEKEDÉS ELLEN. Sajnos sok embert, akik a sajtóban olvasott sablonokat szeretik szajkózni, megtéveszt ez az ál-ürügy! Közben ugyanis semmilyen valódi adat a zajterhelésre nem lát napvilágot, még normális zaj-zavarási szabványunk sincs.
Jelentkezzen itt az, aki pl, meg tudja mondani, hogy hogyan hasonlítsunk össze egy állandó, zúgás jellegû zajt egy 5 percenknt, erõs impulzusokban jelentkezõ zajjal? Ha az ÁTLAG zajszintet nézzük, akkor a folyamatos zaj nagyobb terhelésnek látszik. De ha az álmatlanul forgolódó ember szemszögébõl nézzük, akkor egy-egy kalapácsütés után mondjuk 3-4 percig nem tud visszaaludni. Ha 5 percenként kapja a kalapácsütéseket, akkor úgy beidegesedik, hogy már 10 perc kéne a visszaalváshoz...
Szóval a zaj hatásának pontos szabványba foglalása nem egyszerû.
Amit mostanában a zajvédelem ÜRÜGYÉN mûvelnek, az egy átlátszó szarozás az autósok elleni hadjárat eszmei indoklására.