Izé, elõször is a cikkhez: a legnagyobb változás inkább az integrált memóriavezérlõ. Nem tudom, a cikk miért nem említi. Plusz ennek folyományaként a QPI már nem a (szokásos értelemben vett) rendszerbusz (mint ahogy a hasonló, és hasonló szerepet betöltõ HyperTransport sem annak hívatik AMD-nél).
A külsõ GPU még egy ideig (amíg létezik ebben a formában) sokkal jobb lesz a mostani típusú 3D grafikára, mint az akár hová integrált, mert nem kell osztoznia sem chipterületbn, sem hõtermelésben...
Legalábbis egyelõre két dolgot céloztak meg:
1. A mobil és belépõ szinten költségcsökkentés, tehát az eddigi chipsetbe integrált grafika kerül majd át a prociba - a proci mindig fejlettebb technológiával, így kisebb vonalszélességgel (nm) készül, mint a chipset, így a prociban kisebb chipterületet fog igényelni. Plusz miután a memóriavezérlõ is átkerült, nem is lenne okos dolog ezt kint hagyni.
2. GPGPU alkalmazások, ahol a GPU számoló egységeivel egyéb számítási feladatokat végeztetnek. A CPU és egy GPU közelebb kerülése gyorsabb adatcserét tesz lehetõvé, így optimálisabb algoritmusok születhetnek. (A GPU nagyon gyors bizonyos alapvetõ számításokban, de összetettebb mûveletekhez a CPU-ra is szükség van. Ketten együtt lesznek igazán ütõsek.)
Viszont ahogy fejlõdik ez a dolog, és növekszik az összetettebb algoritmusok futtatására is felhasználható teljesítmény (és az Intel máris konkrét terveket szövöget errõl), lassan a mostani 3D-grafikai módszerek, ahol az élethû hatásokat sokszor csak mindenféle trükkel lehet elérni, szal ez átadja a helyét a sokkal kézenfekvõbb módon élethû képet generáló real-time ray-tracingnek...
Tulajdonképpen részben így akarják kiütni a nyeregbõl az Nvidiát, akik már elõre félnek, mivel nekik nincs tapasztalatuk CPU-tervezésben. (És ezt látva elõre egyesült az AMD és az ATI is.)
Szót ejthetünk a Larrabee-rõl is (ez lesz az Intel külsõ "GPU"-ja), ami a hagyománnyal szakítva nem sok-sok kis számoló egységet tartalmaz, mint a szokásos GPU-k (mondjuk ez nem is lenne igazán az õ asztaluk), hanem pártíz matematikai számításokra optimizált, leegyszerûsített CPU-magot, ami azért elbír összetettebb kódokkal is. Esetleg már ez is képes lesz a real-time ray-tracingre. De legalábbis újabb érdekes effektekre. És minden bizonnyal késõbb ez veszi át a szokásosabb GPU helyét a proci mellett is. Ezzel tulajdonképpen a Cell proci fejlesztési stratégiáját követik majd: a Cellbõl is lesz olyan, ami több CPU magot, és még több kiegészítõ magot tartalmaz. Meg nyilván az AMD is ott lesz a sorban. Az a nagy kérdés, az Nvidia hol lesz...