SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!Hideout/Cellar, Dungeon, Nightmare Dungeon, Stronghold:
A Diablo 2-ből és 3-ból is ismert 1-2 illetve több szintes barlangok, dungeon-ök, járatok, mint pl.: The Pit, Tower, Swampty Pit, Spider Cavern, Flayer Dungeon, Den Of Evil, stb., a Diablo 4-ben teljesen át vannak dolgozva.
A Hideout/Cellar-ok ilyen kicsi járatok vagy pincék, a kialakításuk egy az egyben ugyanolyanok. Egy „L” betű formája van mindnek, csupán a kinézetük más. Ahogy lemész, a végén van egy nagyobb szoba egy Elit mob csoporttal, nyilván kipucolod, esik loot, meg kapsz egy kis XP-t, plusz a map felfedezéséért járó pontokat. Ha egyszer megcsináltad utána üres marad. Van egy Dungeon Resetelő gomb, elvileg ezeket a Cellarokat is Reseteli. de annyit nem ér, hogy ilyeneket farmoljon az ember.
Map-on fehér csapóajtó ikon jelzi ezeket, ha megcsináltad, szürkévé válik.
Dungeon:
Hát ez lenne az egyik nagy End Game tartalom. Az tény, hogy rengeteg ilyen van a játékban, itt tényleg látszik, hogy szinte mindegyik teljesen másképp néz ki, az adott terület jegyei is jellemzőek rá (sivatag, mocsár, hegyvidék). Itt a szinteket nem úgy kell elképzelni, hogy van Lvl 1 és annak a legvégén a Lvl 2. Ha jól emlékszem, mindegyikben 3 feladat van (kivétel, ha valami Side Quest is odavezet), minden feladat elvégzése után tudsz továbbhaladni. Nem tudom, hogy mennyire Random generáltak ezek a Dungeon-ök, mert tényleg annyi van, hogy amikor másik karakterrel jártam ott, nem emlékeztem, hogy ugyanaz volt-e a Layout vagy más. De ez lényegtelen végül is, csak gondoltam leírom, hátha valaki pont erről érdeklődne.
Ez első feladat általában az az, hogy egy nagy ajtót kell kinyitni, amin továbbhaladhatsz. Itt vagy egy kulcsot kell kiütni valami mobból vagy 2 totem darabot kell megkeresni vagy X darab úgynevezett „Animus”-t kell összegyűjteni vagy Elit mobokat kell megölni, illetve amire emlékszem, hogy 3 ilyen képződményt kell lerombolni, amit olykor kemény Elitek őriznek. Amíg rombolsz, mindig spawnolnak mobok, ezek olykor Shield-elik is azt a képződményt vagy szerkezetet. Moboktól függ, de némelyik elég szopatós tud lenni. Sokszor szörnyethaltam, főleg az eleinte bugos Vampiric affixes elitektől, akik rengeteg HP-t visszatöltöttek maguknak, lehetetlen volt megölni őket. Ha meg még valamilyen Lightning-os affix is párosult mellé, hát az valami gusztustalanul megölt. Ha ezekkel megvoltál, ugye kinyílt az ajtó, és haladtál tovább. Ott általában meg kellett teljesen tisztítani a moboktól a terepet vagy gyűjteni is kellett össze valamit, ha pedig ezzel is megvoltál, akkor mehettél tovább egy hosszabb folyosót követve a Dungeon végére, ahol volt egy Mini Boss, vagy épp 3 egyszerre, csak ugye ezeknek egyenként kevesebb HP-juk volt.
A végén ugye esett a loot, kicsivel nagyobb XP, és Gold is járt, akkor a terület ismereti pontok is jártak. Illetve az egyik újdonság a „Codex of Power”. Ezek tulajdonképpen a Legendary itemeken megtalálható „Aspect”-ek kicsit gyengítve.(Legendary Power igazából). pl.: Druidánál a Tornado skill, további X darab mobot támad meg. Szóval az X a Codexnél kisebb szám lesz, mint mondjuk egy Legendary itemen. Ha jól emlékszem nem is összes ilyen Aspectet lehet megkapni a Dungeon-ökből. Amúgy is ezeket csak a Rare azaz sárga itemekre lehet rátenni az Alchemist NPC-nél.
A Map-on egy fehér Cella ajtó ikon a jobb alsó sarkában egy kék jellel jelzi az Aspectes Dungeon-öket, ha ráviszed az egeret, akkor jelzi is, hogy melyik karakternek és milyen Aspectet fog adni a végén. Minden Aspect fix helyen található, ezek nem Random váltakoznak, hogy mikor melyik Dungeon-be kell lemenned értük. Nyilván vannak haszontalanok is, amit nem éri meg használni. Van olyan ikon is ahol az ajtó jobb alsó sarkában egy narancssárga pont van, de hogy ez pontosan mit jelöl, fogalmam sincs. Talán fix Legendary drop a végén, de hát magasabb szinten eleve esik fixen, legalább is úgy vettem észre.
Nightmare Dungeon:
Az elképzelés végül is a Path of Exile-ra hasonlít. Ugye ott a mapokat lehet upgradelni különböző buffokkal vagy debuffokkal. A Diablo 4-ben ezeket az upgradelős cuccokat nehézségi szinttől függően Nightmare/Hell/Torment „Sigil”-eknek nevezik. Minden Sigilnek van egy maximum Tier szintje, nyilván a Torment a legkeményebb, ott Tier 100 a legnagyobb. Ezt a szintet nem értem el, csak néhány alacsonyabb Tier-es Dungeon-t csináltam meg, mert szimplán csak a mechanika érdekelt, hogy mi hogyan működik.
Mint ahogy azt írtam az előző irományomban, a Sigilek eshetnek a Tree of Whispers-es chestekből, amiket az Inventory-ban egy külön fülön lehet elérni. Ha rávisszük az egeret, akkor írja, hogy név szerint melyik Dungeon-t változtatja Nightmare Dungeon-né. Továbbá a buffokat/debuffokat, és hogy hanyas Tier. A számunkra nem szimpatikus Sigileket nem célszerű kidobni, hanem valamelyik városban, - ha van, akkor - az erre alkalmas NPC-nél zúzzuk be, amiből Sigil Powdert kapunk. Ugyanennél az NPC-nél craftolhatunk Sigilt a Powderből és más matikból., hogy miből mennyi kell, az attól függ, hogy hanyas Tier-t akarunk. A buffokat/debuffokat leszámítva, illetve a nehézségen kívül semmi nem változik a Dungeon-ben, ugyanazok a feladatok vannak, amiket fentebb írtam. Annyi, hogy a Boss(ok) leölése után megjelenik egy oszlop egy nagy buborékkal, hogy még véletlenül se sebezzen semmi, ha valami maradt volna. Ekkor feldobja a Paragon Board-ot. Szintén, mint a PoE-ban a Passzív fán vannak Socketek. Na most itt is van 1-2 Socket Boardonként, amikbe ún. „Glyph”-eket kell betenni. Szóval a Nightmare Dungeon-ök lényegében ezeknek a Glypheknek az Upgradelését teszi lehetővé. Nyilván minél nagyobb a Tier, annál több pontot kapsz, hogy fejleszteni tudd a Glypheket. A Paragonról meg Glyphekről majd később írok.
A Mapon a Dungeon ikonja felett egy démonfej jelenik meg, ha a Sigilre jobb gombbal kattintasz. Egyszerre több aktív Nightmare Dungeon is lehet, viszont nem lehet csak egy Dungeont Resetelni, mert az összesre kiterjed a Reset, így mindegyikről leveszi az aktuális Nightmare-t, ha van.
Stronghold:
A Stronghold az lényegében itt is valamilyen helység kis területtel, amit különböző szörnyek őriznek.
Ezeket is teljesen meg kell tisztítani, a végén van valamilyen kisebb Unique Boss is. Ha a hely ki lett takarítva, akkor átvált egy kisebb faluvá/várossá/menedékké, így elérhető lesz itt is egy Waypoint.
Ha belefutsz egy ilyen Stronghold-ba, akkor a nagy Map-on mindenképp meg kell nézni, hogy hanyas szintű mobok vannak itt. Szóval lehetőleg ne menjünk be 20-as karakterrel egy Lvl 75-ös Stronghold-ot kipuculni, mert rendesen picsánkúrnak. XP, Gold meg végülis amiket írtam már korábban is, a szokásos jutalom jár még pluszba. Minden karakterrel meg kell csinálni a Strongholdokat. Szóval hiába fedezted fel egy Main karival a térképet, egy másikkal szintén fel kell fedezni mindent. Ugye amit írtam totemeket még az előző posztomban, azokból a bónuszokat minden karakter megkapja (STR, DEX, INT, Willpower, Resource stb…)
Na de ígértem, hogy kifejtem miért is tartom unalmasnak ezt az egész Dungeon rendszert. Amit írok az kizárólag a saját tapasztalatom és szigorúan az én szemszögemből mutatom be. Nyilván nem vagyunk egyformák, mindenkinek saját ízlése van és ez így van jól. Mindenki levonja majd a maga következtetésést. Ugyanakkor kíváncsi vagyok a Ti véleményetekre is ezzel kapcsolatban, hogy milyen ötleteitek lennének.
Szóval,tény, hogy nagyon sok Dungeon van a játékban, kinézetre is változatosak (szerintem nincs is két egyforma és nem Layoutra gondolok, már ha van random generált Layout egyáltalán), viszont az hogy ugyanazokat a dolgokat kell megcsinálni minden egyes alkalommal, ráadásul az olykor nagyon rossz kialakítású Dungeonben - rossz kialakítás alatt azt értem, hogy nem feltétlen szimmetrikus a pálya, tehát az ajtóhoz sokszor nagyon sokat kell visszasétálni üresjáratban, valamint sokszor szűkek a járatok, kényelmetlen a harc, mert a monster density is hibás a játékban, tehát valahol nagyon sok van, valahol pedig semmi. Sok a bug is, pl.: beragadsz tereptárgyaknál, a fal nem tűnik el harc közben, így nem látod hogy hol vannak a mobok ,merre tudsz menekülni, ha szükséges, illetve a saját karakteredet sem látod -, iszonyatosan unalmas!!!
Márpedig ahhoz, hogy 1-1 Glyphet kimaxolj (azt hiszem 20-30 valahány a maximum szint), rengeteg Nightmare Dungeon-t kell végigcsinálni. Nyilván az ilyen technikai bugokat ki fogják javítani, tényleg nem ezek befolyásolnak ezzel kapcsolatban. És lehet azt mondani, hogy hát a Diablo 2 nem unalmas? Ott is fix helyeket farmol az ember (Tower, Pit, Andariel, Lower Kurast, Travincal, Mephisto, Diablo, Baal, Cow level), de könyörgöm 20 éves játékról beszélünk, mégis megvan a maga varázsa minden egyes helynek, hiába milliomodik alkalommal farmolja ugyanazt az ember. Ráadásul a D2R-ben a Terror zónák bevezetése egy kibaszott jó ötlet szerintem és változatosabbá teszi a farmolást. Na meg az érzés vagy tudat, hogy az adott helyen van esélye annak, hogy valami értékes itemet, vagy rúnát találsz, ad egy plusz élvezeti faktort. Nekem legalább is mindenképp.
A másik dolog: az hogy melyik Dungeon legyen Nightmare a sok közül, azt nem lehet kiválasztani sehogy sem. Teljesen random, hogy milyen Sigilt craftolsz vagy épp milyen esik a Whispers chestből.
A PoE-ban az egyik legjobb dolog a mapozás, jól ki is van találva ez vitathatatlan. Ha megvan egy vagy több szimpatikus map, amit szívesen farmol az ember, akkor úgy is azokat csinálja. Csak halad előre, darál, esik aminek esnie kell és kész, mindezt viszonylag nagy területen, ahol élvezet darálni. Ez szintén nem feltétlen unalmas, hisz olyan helyet farmolsz, ami tetszik, szeretsz. Na most ezt hiányolom a Diablo 4-ből, hogy bár tény, nekem is volt olyan Dungeon, ahova szívesen mentem le annak ellenére is, hogy a feladat ugyanaz volt, itt teljesen meg van kötve az ember keze, nem választhat szabadon, hogy mit akar farmolni. Az volt az érzésem végig, hogy valami rám van erőltetve és kényszerből kell csinálnom. Ez szar érzés. Szóval az a szlogen a Blizzard részéről, hogy ez lesz a legtestreszabhatóbb Diablo csak részben igaz. És pont ezaz hogy a lényegi részeknél hiányolom a testreszabhatóságot, mint ugye a Nightmare Dungeon illetve a skillek/buildek esetében is. Esküszöm egy sima Rift rendszer is simán jó lenne kicsit nagyobb területekkel, mész előre, haladsz, nem az van, hogy össze-vissza mászkálsz sokszor üresjáratban. Szomorú vagyok emiatt, mert szerintem a készítők ezeket a Dungeon-öket ebben a formában akarják meghagyni. Nagyon bízom benne, hogy nagyon sok Hard-Core Diablo 2-es de még talán 3-as player/streamer is feedbackeltek valami jó ötletekkel, mert nagyon ráfér. Tényleg az az érzésem, hogy sok esetben totál ötlettelenek a készítők, pedig sok nagyon jó alap van, amire lehetne építkezni, csiszolgatni, tökéletesíteni de még akár egy az egyben átemelni D2 vagy D3-ból egyaránt, de ezek mintha telibeszarnák a saját játékosaikat.. Vagy nem tudom milyen koncepciót akartak elérni. Mert tény ne legyen minden egy az egyben ugyanaz, elvégre új játék, de hogy pont azok nem kerülnek bele amik jól működnek, tényleg nagyon elszomorít, mert iszonyatosan vártam ezt a játékot és igen is csalódott vagyok, pláne ennyi pénzért amennyiért kínálják. Biztosan meg fogom venni, és ebben is beleölök pár órát, de ahhoz, hogy hasonlóan függő legyek, mint a D2 esetében vagy a D3 kiegészítő megjelenése után az első pár szezonig, ahhoz tényleg nagyon sok mindent át kell dolgozni.
Na de, egyelőre ennyi. Jövök majd újabb leírással még, amikről eddig nem esett szó vagy csak érintőlegesen.