Nem hiszem hogy állítottam volna, hogy a pl. rasszizmus, a felsõbbrendûségbe vetett hit, a mások kirekesztése az a goj szó használatában nyilvánulna meg. Ahogy nézem a Talmudból vett idézeteket, többféle módon fejezik ki azt, hogy "mifélénk" meg "tifélétek". De a megkülönböztetés jelen van, szinte a szöveg egyik sarokköve ez, mert ebben látták biztosítva azt, hogy életben maradnak, fennmaradnak és sikeresek lesznek.
Pár példa arra, hogy hogyan fogalmazzák meg azt hogy "mifélénk" meg "tifélétek":
Goj vs. izraelita:
"Ha a goj számol és hibáz, mondja azt az izraelita: nem tudom: de a gojt zavarni nem tanácsos, mert könnyen tévedhetne a goj szándékosan, hogy az izraelitát megkísértse."
Zsidó vs. nem-zsidó:
"Aki a nem-zsidónak az elvesztett jószágot visszaadja, bûnt követ el, mert az istentelenek hatalmát növeli."
Istentelen/barom vs. istenhívõ (természetesen a saját vallásukról van most szó):
"Az istentelenek barmoknak neveztetnek és csak a szó legtágasabb értelmében lehetne õket embereknek nevezni."
Meg lehet magyarázni a goj szót, hogy az nem is úgy van ahogy, de talán célszerûbb lenne magáról a Talmudról beszélgetni, az ott leírtakról, meg arról, hogy ez milyen szerepet játszik a közel-keleti (és tágabb értelemben a világban zajló/zajlott) konfliktusokban.