Amit írtam az csak egy szimbolikus példa. Azt kell megérteni belõle, hogy mikor valamilyen terméket helyettesítõ olcsó termék is megjelenik a piacon, akkor annak az inflációra gyakorolt hatása pozitív, azaz csökkenti azt. Tehát még ha szerepel is külön kínai és magyar nadrág a jószágkosárban, a kínai nadrág megjelenése csökkenti az inflációt.
A másik amit meg kell érteni, az az, hogy általában hogyan jelennek meg ezek a helyettesítõ termékek a piacon. Hát általában úgy, hogy azt a terméket, melynek helyettesítésére szolgálnak, teljesen kiszorítják. És ha teljesen kiszorítják, akkor az eredeti termék már nem lesz része az jószágkosárnak, hiszen az eltûnt a piacról.
Folytatva a kínai nadrágos példát, a kínai nadrág a piacon valószínûleg úgy jelenik meg, hogy a megjelenésével teljesen tönkreteszi a magyar nadrágot gyártó cégeket. Így azok megszûnnek, és nem is lesz a boltban 150 forintos magyar nadrág. Tehát az egyetlen dolog amit a vevõ lát, az az, hogy 100 forint helyett már 110 forintba kerül a nadrág (tehát igaznak érzékeli a 10%-os inflációs adatokat, így hisz ezeknek az adatoknak), csak valamiért azt hagyja figyelmen kívül, hogy mi a jelentõsége annak, hogy az adott nadrágra már az van ráírva, hogy Made in China.
Na most a nadrág, az nem a legdurvább példám. Nem csak a nadrágot váltják le olcsó helyettesítõ termékkel. De pl. az ivóvizet is, az élelmiszert is. Nem írok konkrét példákat, mert ahhoz, hogy a konkrét példa jelentõségét felfogjátok, már kell egyfajta szemlélettel rendelkezni.
Ezért inkább adok egy abszurd kitalált példát. Abszurd lesz, hogy leesen legalább az, hogy mirõl beszélek. Szóval beszéljünk a hamburgerrõl. Mi a hamburger? A hamburger finom marhahús, finom zöldségek és egy finom zsömle. (Legalábbis én otthon a bio alapanyagokból ilyen hamburgert készítek, de a mekdonáldszos hamburger is kb. ezeket a komponens FAJTÁKAT tartalmazza.) Mi van akkor, ha felmennek a húsárak? Az embereket nem szembesíthetik az emberek kifosztására szakosodott társaságok (állam+cégek+bankok) hogy egyik pillanatról a másikra kétszeresére mennek fel a húsárak. Nem, ezt így nem lehet, valamit ki kell találni. Hát találjunk ki egy olcsó helyettesítõ terméket. Hogy lehet olcsón húspogácsát elõállítani? (Emlékeztetnék, hogy ez még mindig nem a konkrét, hanem az abszurd szimbolikus példa.) Egyik top-menedzser, akit nagyra értékelnek a tevékenysége miatt, kitalálja, hogy mi lenne, ha az emberi ürüléket formáznák húspogácsa formájúvá? Hiszen megfelelõ állományjavítókkal és aromákkal ugyan olyanná lehet alakítani, mint a húspogácsát? És ezzel egy csapással megoldanák a problémát: a húspogácsa árát alig kellene megemelni, a profit mégis megtöbbszörözõdne, és az emberek is boldogok lennének.
Érthetõ, hogy mirõl van itt szó? Az életben szinte minden ami körülvesz minket, az egy olcsó, hamis helyettesítõ eszköz.
(A fenti példát a The Yes Men és a Fast Food Nation filmek inspirálták. További információért nézd meg a filmeket!)