"Valahogy nem tudom, hogy mi ebben a wowban az ekkora nagy õrület..."
Mint anno a diabloban volt... Belep az ember, valaszt egy feladatot (wow-ban 5 fele van, csak a szoveg ter el), majd teljesiti. Ezert pontokat kap amitol elorebb lesz a listan a tobbi jatekoshoz kepest es ujabb neveken vegezheti el ugyanazokat a tevekenysegeket. (neha szebb grafikat is kap valaki, hogy legyen mit neznie)
Nagyon fontos a loot gyujtogetese is, ami abbol a regi hagyomanybol adodik, hogy a gyoztes kifosztja a legyozottet. Ez pl. a 2. vilaghaboruban abbol allt, hogy a katonak tobbnyire kifosztottak a halott ellenseget es civileket, vagy manapsag leszurnak valakit a gear-jeert (lasd: mp3 player). Ezt mindenki szereti csinalni, ha megsem akkor unni fogja a jatekot. Minel jobb felszerelest tudnunk szerezni, annal elorebb vagyunk a sorredben.
Harmadik fontos szempont a raid-eles, ahol tobb jatekos nyom le egy kozos ellenfelet, termeszetesen a felszereleseert vagy a pontokert. Fontos csapatepito elem, mivel aki nem jatszik eleget annak a csapata lemarad a nagy listan a tobbiekhez kepest.
Negyedik elem a pvp jatek, ami a quake ota nagyon nepszeru. Ez a 'megyek es olok' uzemmod, annyi kulonbseggel, hogy itt a jatekos tudasa nem szamit tul sokat, a felszereles es a karakter szintje hatarozza meg ki a jobb. Ez a ket dolgot a fenti 3 tevekenyseg soran lehet beszerezni, tehat ha valaki pvp-zni akar, akkor a masik harmat is csinalnia kell.
Ha valaki nem akar a jatek unalmasabb es repetitiv reszeivel jatszani, akkor lehetosege van penzert megvenni az elonyoket. Tehat tobb penz a valos vilagban = jobb karakter a jatekban. Ilyenkor az illeto fizet majd elvezi, hogy o a legjobb ('a kiraly'), amit a penzeert cserebe meg is erdemel, legalabbis a tobbseg ezt gondolja.
Hogy tudtak ezt az alapvetoen egysiku jatekot elvezetesebbe tenni?
1. Chat rendszer: az elso mmo-k (akkori nevukon mud-ok) meg pont errol szoltak. Lehetett bennuk olni es fosztogatni is, de a lenyeg az volt, hogy a jatekosok beszelgethettek egymassal. A mai mmo-kban is ez a fo kozossegepito elem.
2. Szerencsejatekok: a loot tablak (tehat a megolt ellensegnel levo dolgok) nem abbol allnak ami naluk lehetne a vilag szabalyai szerint, hanem egy meghatarozott nyeremeny rendszerre alapulnak. Ez a nyeremeny veletlenszeru, tehat ha megtamadunk egy mob-ot, akkor az olyan mint amikor meghuzzuk a nyeroautomata karjat. Ezutan ket dolog tortenhet, vagy nyerunk (megoljuk) vagy nem (minket ol meg). Ha nyerunk, akkor veletlenszeruen ad valamit a gep ami az adott mob tablajaban szerepel. Ez a loot. Ha valakinek nem tetszik az eredmeny vagy meg tobbet akar, akkor bedob meg egy kis idot (es elofizetesi penzt) a gepbe meghuzza megegyszer a kart. Majd loot-ol megint.
A wow-ban meg ket trukk van. Egyreszt a gyujtogetes lehetosege, meghozza teljes keszletek formajaban (lasd meg: pokemon, 'szerezd meg mind'), tovabba az, hogy nem lehet benne veszteni. A jatek ugy van megirva, hogy ha valaki hibazik, akkor az egyetlen buntetes az, hogy meg tobbet kell jatszania. Semmilyen lehetoseg nincs arra, hogy valaki veglegesen elrontson valamit. Ha nem sikerul, akkor ujra lehet probalni mindent. A vilag statikus, tehat csak a jatekosok listaja az ami a teljesitmenyt meri, mert a vilag nem megvaltoztathato, akarmit is tesznek benne a jatekosok. (ha megis sikerul valami maradandot tenni, azt a bug-ot tobbnyire gyorsan javitjak) Ezert is fontos, hogy tobb szerver legyen, mert igy mindenki tud talalni maganak egy szervert, ahol az adott teruleten jo lehet. Ha minden jatekost osszeraknanak egy vilagba, akkor az emberek tobbsege soha nem kerulne a top 1000 kornyekere, tehat nem nagyon lenne ertelme jatszaniuk.
Ahogy tycho nagyon jol megfogalmazta a penny arcade-en: a wow egy olyan jatek ahol lehetosegunk van arra, hogy havonta fizethessunk a baratainkert. Ez az amiert olyan sokan szeretik. (ertsd: ha abbahagyod a rendszeres fizetest, elvesztesz mindent ami idaig fontos volt neked)