A merevlemezekkel a legnagyobb baj a mechanika. Ez mind a teljesitmenyt, mind az elettartamot befolyasolja. Az ssd-k eseten nincs fej, ezert a keresesi ido mindig 0. A sebesseg pedig reszben a parhuzamosan kotott cellak szamatol fugg. A mai kereskedelmi ssd-k altalaban 1-4 chipesek. Ez olyan, mintha 1-4 bites buszon lennenek. Ha egy rendes 512 bites parhuzamos ssd-t nezunk, akkor annak az irasi/olvasasi ideje kb. ugyanakkora mint egy lassabb dram cellanak. Egy ido mulva ezert is lesz erdemes az ssd-ket kozvetlenul a memoriabuszra tenni (pl. a pci-express csatolora), es mar most is kaphato par ilyen hardver. Merevlemez eseten csak a tanyerok/fejek szamanak novelesevel lehet ezt az aranyt javitani, ezert is nepszeruek a raid0-as tombok. Ennek viszont meretbeli limitje van, meg ugy is, hogy ujabban a szerverek mar tobbnyire 2.5-os merevlemezekkel mennek.
Egyebkent annak idejen a commodore 64-ben is volt ssd csatlakozo. Sok ember az osszes jatekat es a grafikus feluletet is ssd-re tette. (igy kepes volt a 3 floppy cserelgetese helyett elfogadhato sebesseggel futni a geos is ami a c64-es windows volt, es barmi betoltott par masodperc alatt, a neha akar fel oras toltesi ido helyett)