Félre ne érts, nem a reklámmal van bajom, feltéve ha a reklámot egyfajta üzleti célú hirdetésként definiáljuk, azaz minden reklám ami egy gazdasági szereplõ megbízásából, valamilyen gazdasági vonatkozású információt próbál meg eljuttatni hozzám. Ezzel >>elviekben<< semmi bajom.
De én annak szerettem volna hangot adni, hogy az nem mindegy hogy ki reklámoz, mit, és milyen célból.
Mert a problémám pont azzal van, hogy nem jó kezekben van a (világ)gazdaság, így a célok amiket a gazdasági szereplõk megpróbálnak megvalósítani, nem jók, de legalábbis én (sok más emberrel együtt) nem értek egyet ezekkel a célokkal.
De mivel a gazdasági élet nem demokratikus elveken szervezõdik (ezért nem csoda hogy a tõke jobban kedveli a diktatúrákat mint a demokratikus rendszereket) ezért az egészbe kb. semmi beleszólásom nincs, még azon dogma ellenére sem, hogy létezik a bizonyos láthatatlan kéz ami a gazdasági szereplõk mindegyikének megelégedésére igazgatja a gazdaságot. Ez hülyeség.
Tehát adott az a helyet, hogy a világ kormányzásába semmi beleszólásom nincs, viszont a világot ténylegesen irányítók ügynökei (a propagandagépezet dolgozói, mint pl. a marketingesek) reklámok által befolyásolják pont azt a tömeget akik figyelmét én a ma tapasztalható (gazdasági) visszásságokra próbálom felhívni. A reklámok (más propagandaeszközök mellett, mint pl. népszerû hírmûsorok, újságok stb.) pont abból a tömegbõl varázsolnak idióta birkákat, amelyikkel nekem (ha õk is úgy akarják) összefogva kellene a világot legalább egy kicsit jobb irányba terelni.
(Azért mosom össze a kormányzást a gazdasági élettel merthogy a kettõ mára eggyé vált, fõleg azok után hogy a tõke teljesen átvette a kormányok felett az irányítást, ergo a kormányok helyébe lépett.)
Úgyhogy vagyok én - tõkével, hatalommal nem rendelkezõ, mások játékszabályai szerint élni kényszerülõ - küzdök a saját céljaimért, és van a több ezer trillió pengõvel gazdálkodó propagandagépezet, amelyik az enyémmel ellentétes célokért küzdõket szolgálja. Nem egyenlõtlen ez kicsit? És ezek után ne akadjak ki a reklámokra? Nem akarok tenni semmit a reklámok ellen (van jobb dolgom is), de legalább a jogot fenn akarom tartani arra hogy rossz véleményem legyen róluk.
Akkor fogom szeretni a reklámokat ha pl. majd nem zilliókat kérnek el a reklámfelületekért, reklámidõért, és esélye lesz mindenkinek reklámozni (esélye lesz mindenkinek egy kis agyferdítésre, nem csak azoknak akik mögött a tõke áll). Vagy akkor, ha majd olyan filmeket fognak reklámozni mint pl. a The Corporation, azaz bármi olyat, ami olyan irányba tereli a birkákat a karámban, ami nekem is tetszik.
Ha nem érthetõ hova akarok kilyukadni, vagy nem érthetõ hogy miért ennyire fontos ez a talán érdektelennek tûnõ kérdés, tényleg javaslom hogy nézd meg a The Century of the Self c. filmet. Sajnos nehéz beszerezni (és angol), de talán menni fog.
A filmet megnézve érthetõvé válik pl. az, hogy hogyan is nyomta le a kapitalizmus a demokráciát (véleményem szerint) tisztességtelen eszközöket (manipulációt) használva.
Egyébként nagyon tanulságos az egyik mondat abból amit az IMDB-rõl idézett hozzászólásban olvasható (ha igaz): "Apparently, due to lack of copyright clearances, it is not available on DVD or tape."
Ugye mi mindenre nem jó a copyright? Egy olyan dokumentumfilm (el)terjedése, amelyik esetleg a nekem tetszõ irányba vinné a dolgokat, a copyright-ra hivatkozva könnyedén kontrollálható... Ez egy, a mai világunk nagyszerû vívmányai közül. "Gondolatkontroll".