Üzemanyag-hatékonyság terén van egy alapvetõ hátránya az automata váltónak: nagyobb mechanikai veszteség. Leszámítva a direkt fokozatot, már a hidrodinamikus rész elvisz egy jó pár százalékot a teljesítménybõl, a többit pedig a „fix” fokozatok közötti váltások közben a bolygómûvek koszorúkerekeit fékezve veszítjük el. Nem beszélve a szalagfékeket mûködtetõ hidraulika és a többlet fogaskerékkapcsolatok veszteségeirõl.
Lehet optimalizálgatni elektronikával, de ha mindig az optimális fordulatszámon szeretnénk tartani a motort sebességtõl függetlenül akkor beszorulhatunk két fix sebesség közé, ami többlet veszteséget generál a szalagfékeknél, vagy megpróbálhatjuk minimalizálni az átmeneti fokozatok idejét, hogy mindig valamelyik fix fokozatban maradjunk, így viszont sokszor lemondhatunk az optimális fordulatszámról (fogyasztás vagy teljesítmény tekintetében).
Komoly statisztikát sajnos nem találtam, csak néhány becslést, mely szerint még mindig 5-15%-kal hatékonyabbak a mechanikus váltók.