Ugyan még nem tartok ilyen szinten, szeretnék érdeklõdni egy-két dologról. Már évek óta írok, talán említettem itt valamikor régebben. Hosszú folyamat volt az, amíg eljutottam arra a szintre hogy olyat írjak, amit nem kell iszonyat mértékekben újraírni a fogalmazásbéli hibák miatt, vagy az egészet kijavítgatni. Persze még van mit csiszolni így is, de úgy gondolom a nehezén túl vagyok, kezd kialakulni a stílusom.
Írtam én is egy halom hülyeséget, rossz történetet, vagy éppen jót, csak rosszul fogalmazgatva, ahogyan azt gondolom mindenki tette, vagy teszi az elején. Rengeteg "kötelezõ leckén" vagyok túl ezek által. Fél éve belekezdtem egy kisebb regénybe, ami már ESETLEG egy nyomtatott megjelenést is megcéloz magának. (maximalista vagyok, csak ha valóban jónak találom, akkor próbálkozok be vele, elsõsorban magamnak írom) Fél évet szántam egy részletes vázlat megírására, úgy gondolom a történettel nem lesz gond, már csak a stílussal, és a nagyszerû fogalmazással.
Ezek után pusztán elméletben eljátszva a gondolattal, szeretnék néhány kérdést feltenni, hátha valaki tud érdemben, netán tapasztalatok alapján válaszolni rájuk. Mások számára is érdekes dolgok derülhetnek ki. Elnézést a felsorolás jellegû pontokért, de így talán átláthatóbb lesz, mire vagyok kíváncsi.
1. Milyen mûfaj az, ami leginkább "kelendõ" Magyarországon? Avagy mivel van esélye a kezdõ/nem kezdõ íróknak?
2. Ha egy kiadót érdekli egy megírt mû, milyen lehetõségek jönnek számításba? (Én hallottam már mindenfélérõl, pl.:a kiadás költségeit teljes mértékben a kiadó vállalta, illetve éppen ennek ellenkezõjét is.)
3. "Sorozatgyártók" elõnyben? Erõsítsetek meg, vagy cáfoljatok: Szintén csak hallottam valahol, hogy ha "jelzed" a kiadónak, hogy nem csupán egy könyv amit tervezel megjelentetni, nagyobb az esélyed. (nem szeretik az egykönyves szerzõket)
6. Egy kezdõ író mennyit keres, ha egyáltalán keres, elsõ megjelent könyvén, illetve hol van az a pont, ahol már egy tisztességes összegû jövedelemnek mondható az írás után kapott honorárium.
5. Külföldi megjelentetés: Mi a véleményetek róla? Tegyük fel elég jó egy könyv ahhoz, hogy nemzetközi sikereket érjen el. Valóban érdemes megpróbálni? Elõnyök? Buktatók?
6. Mi a helyzet külföldön? (pl.:Amerikában) Igaz, hogy ott a szerzõk (gondolom a befutottabbak) az elsõ pár fejezet beküldése után már meg is kapják az elõleget, vagy akár a teljes összeget munkájukért?
7. Utolsó kérdésem az elõbbibõl ered: Hazai berkekben, mi a "szokás" kézirat beküldésénél? Az elsõ pár fejezet beküldése vázlattal (Treatmenttel, mint mondjuk egy forgatókönyvnél), vagy a már teljesen elkészült mûvet küldjük?
[Véleményem szerint, bár nem ismerem a kiadók gondolkodásmódját, de egy beküldött több száz, jó esetben is száz oldalas kéziratot nem feltétlen fognak elolvasni, ha van egy jó vázlat, és néhány fejezet, azt sokkal inkább. Egyrészt látják "mit akarsz", mármint magát a könyvet, másrészt el tudják a néhány fejezet alapján dönteni, hogy te most tudsz-e írni egyáltalán, vagy nem. Ez persze csak az én saját véleményem.]
A válaszokért elõre is külön köszönet mindenkinek aki válaszol!