Na, hát akkor rövid fővárosi tapasztalatok az esetek 99%-ban bringával közlekedőtől. Úgy 6000 km-et tekerek átlagosan egy évben most már és úgy 6+ éve elsődleges a bringa.
Első körben zebra és járművek viselkedése.
Sok úton konkrétan lassan születni kell a túloldalra. Az úton közlekedők gépjármű vezetők többségének a zebra csak az aszfaltrajz verseny dekorációs eleme.a 2x2 sávos úton, mint pl. Budafoki.
Az, hogy hányszor nem csapnak el gyalogost csak a szerencse miatt, amikor a gyalogos reflexei mentenek meg, nem azért, mert a sofőrök szabálykövetőek lennének. Amikor a balfasz zebrán előz vagy amikor az külső sáv megáll, de a belső tolja neki ezerrel...
A "legviccesebb" az, amikor kerékpárosként szabályosan megállok, majd mögöttem dudál az Isten barma, hogy miért álltam meg és nekiállt kikerülni és majdnem elütött egy gyalogost. Na ott kedvem lett volna a 2,5 kilós láncommal kezelésbe venni kezét lábát, hogy egy ideig ne üljön volán mögé a büdös parasztja...
Az is érdekes statisztika lenne, hogy pl. a férfi vezetők igen nagy része tapasztalatom szerint kb. a jó nőknek és esetleg kisgyereknek áll meg, de egyébként többség szarik bele. Egy idő után inkább már nem számoltam azon eseteket, amikor a külső sávban levő sofőr megállt, a belsőben meg nem. Még csak nem is lassítanak. Akkor sem, amikor integettem neki és mutogattam a zebrára. Ilyen mentalitás mellett nem kell? Bocs, nem értek egyet...
Ennek az egész viselkedésnek az a kimenete, hogy ma sok gyalogos megköszöni, ha a gépjármű vezetők átengedik a zebrán megadva számára a KÖTELEZŐ elsőbbséget. Kemény...
A piros lámpán áthajtás a főváros egyes pontjain napi és tömeges rutin, Ezt nem úgy értem, hogy órákat vársz néhány helyen, hogy láss egyet, hanem azt kimész és azt számolod, hogy hány lámpaváltás lesz egyáltalán, ahol talán nem hajt bele egynél több jármű a full pirosba vagy egyáltalán. Mert egy gyakorlatilag mindig van. Hány ilyen helyet mondjak? Első körben csak egyet, a Haller és Soroksári sarka.
Volt olyan, hogy 2 sávon három autó és egy motor zúgott át. Az egyik "legszebb", amikor a 23-as busz még a zebra előtt járt, amikor már zöld volt a gyalogosoknak, és a busz seggébe tapadva még egy autó is ment úgy laza 70-es tempóval úgy 2 méterre. Piroson áthajtás + követési távolság megszegése. Igen, a busz is, rendszeresen. Kb. 3,5 éve járok arra és összesen a hétvégéket is beleszámolva kb. 15 olyan alkalom volt, amikor nem a piroson hajtott át valaki.
Nem értem, hogy mit szaroznak traffipaxszal meg mással. Kiáll két rendőr egy ilyen sarokra egyik kameráz, a másik 100-200 méter után kiinti a delikvenseket. Egy ilyen eset 50k bünti tudtommal. Mindenkihez olyan nyelven kell beszélni, amit megért. Ha csak ebből ért a társadalom, akkor sajnálatos, de ez van. Aztán majd elgondolkozik talán, hogy mennyibe kerül az autózás úgy, hogy bizonyos szokásokkal párosul. A Soroksári-Haller sarkán kb. 1 óra könnyű munka lenne kiszabni kb. 1 misi büntetést. Ennél jobb befektetés kevés lenne, a rendőr órabérekkel számolva. És itt mérni sem kell sebességet. Látod, hogy piros, belehajt, bünti. Nincs vita.
Szóval ma ott tartunk, hogy a "hogyan találsz durván szabálysértő gépjárművel közlekedőt"* az utakon kérdésre a válasz az ma sok helyen, hogy "könnyen és találomra". Ez ma a morál az utakon. Amióta hirtelen megint sok embernek lett pénze autókázni azóta kb. kőként állt bele a morál a földbe. 2011-13 között, amikor sokkal kisebb forgalom volt, akkor sokkal előzékenyebbek voltak a vezetők. Ma ennek szinte szikrányi nyoma sem maradt nagyon sok helyen. Szabályok nem számítanak, az ÉN ÉN ÉN ÉN hozzáállás a menő, és ha 5 méter "előnyt" tud szerezni a kedves vezető, akkor leszar mindenki mást.
Az, hogy dugóban rendszeresen bemennek a kereszteződésekbe és nem tudnak kijönni szintén teljesen általános. Ameddig senki nem teszi meg, addig még tűrtőztetik magukat. Amint azonban jön az első ÉN ÉN ÉN seggfej, akkor onnantól fogva mindenki ezt csinálja, mert ennyit számít a minta... A legszebb az volt, amikor ilyenek miatt egy mentő beragadt percekre a Etele utnál a forgalomba... De az sem ritka, hogy ne ragadjanak bent a kereszteződésben előre mennek és ráállnak a zebrára olyan szorosan, hogy nem tud átmenni a gyalogosforgalom, mert annyi hely sincs, hogy elférne egy gyalogos...
Ez ma a jellemző...
A zebrán való áttekerésről még valamit. Ha a hülyéje úgy teszi meg, hogy semmiből berobbanva, akkor az tényleg csúnya. De bakker, ha ott állok várok és áttekerek, az nem jobb nektek kedves sofőröknek, hogy gyorsabban átér a bringás? A járda megközelítését kellene szabályozni és nem azt, hogy akkor mekkora sebességgel mész át rajta. Ez kb. akkora faszság, mintha megtiltanád azt ,hogy átkocogjon a zebrán a gyalogos, ami nem tilos.
És ameddig a városi közlekedésben aránytalanul nagy felületet kapnak a gépjárművek, addig se ne akarjon nekem papolni arról, hogy "bezzeg"
Szinte végtelen hosszúságban tudnék írni arról miket művelnek az alulképzett vagy bunkó vezetők az utakon.
*Alig várom majd, amikor jön majd a "bezzeg a bringások" rigmus. Igen, ott is vannak donorbringások, akiket képtelen vagyok megérteni. Belehajt a pirosba, hogy nyerjen 5 sec előnyt aztán 100 méter múlva utolérem, mert nem teker gyorsan. Igazából semmit nem nyert vele. A csúcs eddig az a kerékpáros futár volt, aki az Astoriánál a Kiskörúton este 6 hétköznap átment a piroson a dugóban. De ez ritka.