" windows nt regen tartalmazott os/2-es es posix-os alrendszert is, a win16 es az ntvdm (doxbox) melett. Aztan a win2k idejeben eltunt az os/2-es es a posix-os alrendszer. Az utobbit cygwin-es csapat visszatette win32 wrapper-kent. Most a vista-val kiszedtek az ntvdm-et tehat mar csak a win16/win32/win64 alrendszerek vannak benne, bar opciokent felrakhato az ms fele posix is. A win7 eseten meg csak az alap kernel lesz fent alrendszerek nelkul, tehat a win64-et is csak akkor kell felrakni ha kell. (meg a win32-ot ha nem csak vista64 windows live only jatekokkal akarunk jatszani)"
A 32 bites Vista-ban van NTVDM és WoW32 (Win16 on Win32), a 64 bitesbõl mindketõ hiányzik csak Win64 van és WoW64 (Win32 on Win64). XP-bõl dobbták ki az OS/2 és a POSIX futtó-alrendszert. (Server 2k3-ban visszajött SFU néven R2-es ben benne is van nem kell letölteni a netrõl, Vista Enterprise és Ultimate változatokban pedig SUA név alatt érhetõ el)
A Vista nem Winnt3 kermnel-rel van hanem a sáját 6-osával, ami az 5-ös tovább fejlesztése. Egy kis összehasonlítás:
-Winn3.x: csrss.exe (Win32 futtató-alrendszer szíve) futtatja a videókártya driver nagyobb user módú komponensét, mely a winsrv.dll-hez kapcsolódik, kernel módpan pedig ott van a miniport driver a kártyához, még nem WDM-es a driver modellje
-Winnt4: A videó kártya driver korábban user módban futó komponensét mostatól a Win32k.sys-hez csatalkozva kernelmódban végzi (XPDDM). Megjelenik a kedetleges WDM (Windows Driver Modell)
-Winnt5: A videókártya driver modell csak ránc felvarrást kap (Win32k.sys-be belekerûl a D3D támogatás, AGP támogatást külön driverbe helyezik át). Megjelenik a végleges WDM
-Winnt5.1/5.2: a téma és a GDI+ támogatást opciónálisan hozzá csapják az XPDDM-hez.
-Winnt6: megjelenik az új WDDM, amely úgy mûködik, hogy minden 3D-t (WPF, OpenGL, D3D) hazsnáló progihoz tartozik egy teljes értékû user módú driver, mely üzenetek küld a kernel módú komponensnek, a kernel módú komponens csökkentett funkcionalitású (IO, kommunikáció vetzzérlése, usermodú üzenet csomagok szétdarabolása és végrehajtása) a korábbiakhoz képest ám új szerep körrel bõvûl (biztosítani kell az interface-t, a GPU ütemezéshez és a memória mûveletekhez). A kernel módban található egy speciális modul mely ütemezést és a virtuális memória kezelést biztosít (DXGKrnl.sys) valamint ú.n. shared surface támogatást OpenGL és D3D alaklmazások között (elsõ sorban a DWM számára), továbbá néhány komponens a 2D megvalósításához (Win32k.sys, cdd.dll, DXG.sys). A hang rendszernél kidobbták a régit és helyette új sokkal inkább user módban mûködõ WaveRT modellt vezetekbe (mûködési elve hasnló az OpenAL-éhez). Továbbá lecserélték az AGP driver interface-t és még néhány rendszer közeli driverét (IDE, SCSI, SATA, stb), bevezették a User Mode Driver Framework-ot, lecserélték a hálózati inetface-t, de a driverek többsége még mindig WDM (igaz már bõvített, de a régiek is mûködnek). Továbbá XP-s hang és videó kártya driverek is mûködõ képessek bizonyos limitációkkal (XP-s videó kártya driver esetén nincs 3D felület és DX10 illetve D3D9Ex sincs. XP-és hang kártya driver esetén különösebb változást nem fogunk tapasztalni, OpenAL/WASAPI ugyanúgy mûködik továbbá a DSound továbbra is csak emuláció valamely kettõ felett)