A SES nem igazán jó példa, mert tõlük nem fogsz tudni szolgáltatást venni, õk a szolgáltatókat szolgálják ki, kvázi nagykerek. Ha már példát akartál volna mondani akkor a Sky UK egy jó példa. Viszont õk egész Európában kimagaslóan a legnagyobb HD kínálatot nyújtó cég, a többiek messze el vannak tõlük maradva. Úgy emléxem 17 HD adó volt nemrég a Sky UK kínálatában, de természetesen 2 éve az indulásnál õk sem ennyi adóval kezdtek, hanem jóval kevesebben. 6 vagy 7 HD adóval indultak, amibõl 3 prémium kategóriás volt. Persze náluk az angol nyelvû adók nem igazán jelentenek problémát, e tekintetben igen szerencsés helyzetben vannak.
Idõ kell ahhoz amíg a HD kínálat elér egy szintet, sehol a világ nem úgy indul a HD hogy rögtön tömeges kínálattal. Ez még amcsiknál sem volt így ahol a legtöbb HD adó. Ott is langyos kezdet volt, aztán szépen nõtt a kínálat 3-5 év múlva már 20-40 HD adó volt, idén pedig már a 100 HD adót meghaladó kínálat elérése a célja az amerikai szolgáltatóknak.
2-3 év múlva nálunk is nagyobb HD kínálat lesz, talán egy tucat adó lehet a kínálatban ha minden jól alakul. Viszont nem szabad elfelejteni a HD mûsorszórás csak egy alap, annak az alapja hogy egyáltalán elindulhat a HD tartalom terjedése. És ha azt tapasztalják a tartalom készítõk hogy ez az alap megvan akkor idõvel lesz tartalom, az angoloknál is ezért hízott meg a kínálat 2 év alatt.
A HD mûsorszórás önmagában még nem jelent 100%-ban HD tartalmat. Elõször csak a mûsorok egy kis része valóban HD a többi upscale. Aztán ahogy telik az idõ ez egyre nagyobb részben HD-sedik, már ha üzletileg sikeressé tud válni. Jó példa erre a cikkben is említett német Sat1 és Pro7 HD esete ahol a HD mûsorszórás 2.5 éve elindult, de a HD tartalom terén komoly nehézségek voltak. Így végül 2.5 év után megszûntették a két HD adót, ami Európában a két elsõként induló kereskedelmi HD adó volt, anno nagy sikereket fûztek hozzájuk. De mégsem jött be és most inkább 2-3 évre jegelték a HD mûsorszórás tervét, addigra talán megérik rá a piac.