Errõl valahol már korábban írtam. A neten turkálva és interjúkat készítve a hangmérnökökkel a következõ dolgok jöttek le;
1, Nagyon kevés az a hangmérnök akire rábizzák a döntést - a megrendelõ (a kiadó) kész elképzeléssel áll oda - ennek kell lennie a leghangosabb lemeznek amit kapni lehet mert egységsugarú juzer szerint ami hangos az jó. Hogy lehet a leghangosabb a zene? Kompresszáld!
2, Nincs olyan, hogy kikeversz valamit és az mindenen jól szól. Mivel a mai fiatalsád (potenciális vevõkör?) telefonon és egyébb mityimutyin hallgat zenét többynire fülessel - így azt kell elérni, hogy nekik tetszen. Elsõdleges piac az itunes mert onnan jön a bevétel. Utána jöhet a többi. A profi hangmérnökök szerint ugyanakkor teljesen más keverést kíván mindegyik. Az itunesra készült keverés "jól" fog szólni a telefonon és nyikhaj fülhallgatón hiszen szarrá van kompresszálva, tele magas és mély kiemelésekkel ami a stúdió anyagon még nincs rajta. Ez jól szól a kocsiban is (rádiók miatt). Ha ezt otthon berakod egy komolyabb hifibe akkor meg sírva fakadsz, hogy nincs dinamika, minden egybefolyik. Ha ez utóbbira keveri ki, akkor a kisgyerek fog fikázni itunes hozzászólásnál, hogy szarul szól. Szóval ahány változat annyi kéne, de ezt nincs aki kifizesse meg nem is érdekli õket. Legyen egy itunes változat, az mehet a CD-re is meg minden digitálisra - ha szerencsénk van lesz LP amire külön kevernek, mert arra nem lehet ugyanazt rárakni mint iTunesra (ugyanis a vinyl ennyire nem megengedõ - ekkor hangerõ és kompresszálás mellett kiugrik a tû a barázdából ugyanis).