"Lehet Martin már túlvállalta magát és túl magasra tette a lécet"
Pont erre nem válaszoltam :) Kell nekem ebédelés közben fórumozni.
Szerintem az a legnagyobb probléma, hogy nincs vetélytársa. Az epic fantasy (mint a sci-fi) halott.
(Az AFFC óta (2005) nem akadt egy olyan könyv sem, amelyet rendesen elolvastam volna (az állandó hype ellenére). 2-8 fejezet után mindet abbahagytam, esetleg átpörgettem. Inkább maradok (maradunk, mert rengeteg ismerõsömre jellemzõ ez a helyzet) a már unalomig ismert Jordan/Martin párosnál. Õk mindent kihoztak a mûfajból, amit lehet. Csak az a baj, hogy a rajongók többségét nem lehet rávenni a szépirodalom olvasására, így õk "kénytelenek" megvenni az újabb sff/fantasy könyveket.)
Ezt persze tudja Martin is, s vissza is él a helyzetével. Amikor Gaiman hírhedtté vált írásában megvédte, akkor csak ezzel a résszel értettem egyet:
The economics of scale for a writer mean that very few of us can afford to write 5,000 page books and then break them up and publish them annually once they are done. So writers with huge stories, or ones that, as Sandman did, grow in the telling, are going to write them and have them published as they go along.
Bár ez sem igaz egészen, hiszen pár évvel ezelõtt akadt egy író, aki a trilógiáját 3 hónapon belül publikálta. Martintól csak annyit várna el a rajongók többsége, hogy legyen õszinte. Most például közölte, hogy az új könyvet csak jövõre fogja elkezdeni. Ami helyes is, töltõdjön, de akkor ne legyen ennyi nyitva hagyott szál a könyvekben, hanem azt is érezhesse az olvasó, hogy legalább 1-2 szereplõ eljutott A-ból B-be. 11 évet vártam, erre kaptam 3 (!) fejezetet
fejezetei úgy feleslegesek, ahogy vannak! Nem lett feloldva semmi abból, amit ígért! Semmi!
A legnagyobb problémát abban látom, hogy:
1. túl sok szereplõ
Azt elismerem, hogy az a realisztikus, ha sok szálon keresztül, sok karakterrel találkoznak hõseink. De ez vissza is üt, hiszen a Martintól megszokott kidolgozottság megköveteli, hogy a többség kapjon részletes hátteret stb., de közben a régi (még élõ) szereplõk is kell kezdeni valamit. Több eseményt is csak idegen PoV-bõl lehet/érdemes bemutatni, ami például megint negatívan hat a könyvre, hiszen mivel elsõsorban a nyomtatott piacra dolgoznak, kell húzni egy határt. A Dance esetében 2 fontos rész át is került a szerkesztõnek "köszönhetõen" a köv. könyvbe.
2. több szereplõ nagyon rövid történetszállal rendelkezik.
Õk kapnak 2-4 fejezetet könyvenként, amivel az emberek többsége nem tud mihez kezdeni. Miért nem írt többet az író? Mert nem tud. A többinél is már ki kell tölteni a helyet a már korábban említett - a rajongók elvárják a majd' 1000 oldalas könyveket - okok miatt, de mindent nem lehet felvizezni. Meg van egy színvonal, amibõl már csak nem akar engedni.
3. az írók állításaival szemben az véleményem, hogy fogalmuk sincs, hova akarnak és milyen módon eljutni
Nekem ne mondja senki, hogy 10-15-20-30 év alatt ne változna semmit az eredetileg kidolgozott terv (már ha volt).