Azért azt tegyük hozzá, hogy ma kb 1000x annyi munka 100 óra játékidõt összehozni, mint 20 éve. Elég volt néhány sprite, meg egy jó nagy adatbázis az elrendezésükrõl (~100kb :) ), aztán ott a játéktér, amin egy fél életen át barangolhattunk. Ma meg leszóljuk, ha nincs elég bögre az asztalon egy játékban... Szinkronnal ugyanez, ha hosszú a játék, akkor sokat dumálnak benne általában, és a beszéd alapú narráció ma már alapvetõ. Régen elég volt a text.
A nosztalgia is sokmindent megszépít, lehet, hogy az a játék, amivel 100 órát játszottunk, másfél óra alatt kivégezhetõ. Illetve azért a régi nagy nevek is mai szemmel nézve eléggé repetitívek, egysíkúak, vagy primitívek, amit valahogy egy új játéknak nem nézünk el.
Ja, és persze anno internet nélkül egy-egy kalandjátékkal igencsak meg lehetett szenvedni, még ha haverokkal párhuzamosan is toltuk, és megbeszéltük az eredményeinket, akkor is rengeteg idõt töltöttünk a megoldás keresgélésével. Ma meg gúgli, "játék címe walktrough", aztán kidob 20 végigjátszást, kereshetek magamnak szimpatikus stílusban megírtat.
Gyökeresen különbözik a mai pléjer a 15-20 évvel ezelõttitõl. Én magamon azt látom, hogy elfogyott a türelmem, egyszerûen nem szánok rá annyi idõt, hogy kitököljem a megoldást, ha valamivel egy óránál többet kell szarakodnom egy helyben keringve, akkor alttab, walktrough. (Azért ilyet nem sûrûn kell, láttam már elég játékot, hogy a legtöbb csuklóból menjen.)
Ha valami unalmassá válik, nem adok neki 2.-3.-4. esélyt, uninstall, del. De ugyanezt látam az új játékosoktól is (hogy ne vérpistikét írjak :P ), alig tudják leírni, hogy mit akarnak, de mondjuk meg nekik a megoldást, lehetõleg azonnal.
Szal szerintem részben igaza van a csókának, de túlzásnak tartom. Igaz, hogy sok minden változott, de abban azért megegyezhetünk, hogy ma is vannak jó játékok. Nekik az a dolguk, hogy ilyeneket csináljanak. Nem kell a rinya. :) Csinált õ már jó játékokat, hajrá, így tovább! :P