Korai építési stratégia + farmolj ahogy bírsz lándzsással+könnyûlovassal
A következõ nagy blokk, amit meg kell tanulni, az az építési stratégia. Nem csak az, hogy mit, hanem hogy mikor építs. Az építési stratégiák nagyon eltérõek lehetnek néhány szempont figyelembevételével: a játékos saját stratégiája, a világ kora, szomszédjaid, farmolás, aktivitás, meg néhány más dolog miatt. Szó lesz a korai katonaképzésrõl is, de ez egy másik fejezetben lesz bõvebben kifejtve.
Amint megkapod az elsõ faludat, az elsõdleges célod a nyersanyagtermelés felturbózása. Amíg te is, és vélhetõen a szomszédjaid is a kezdõk védelmét élvezitek, két lehetõségetek van. Vagy 1) felfejleszted a bányákat, vagy 2) farmolod a barbárokat. Sajnos a barbárokra nem alapozhatsz, vagy mázlid van, és van néhány a közeledben, vagy a második opció nem járható út.
Az elsõ néhány építésed tehát bánya kell, hogy legyen. Az aktivitásodtól függõen szükséges lehet feltolni a raktárt egy-két szinttel, de remélhetõleg jó darabig olyan alacsonyan tudod tartani a készleteket, hogy nem lesz ebbõl gondod. Fallal és rejtekhellyel ne veszõdj a védelem elsõ felében, mivel ugye nem támadhatnak meg. Ha egy késõi világban kezdtél, és problémáid vannak a nyersanyag egyensúllyal, akkor kifizetõdõ lehet egy-két szintet húzni a piacon.
Ha van a közeledben barbár, akkor érdemes megépíteni a barakkot és/vagy a szobrot, és képezhetsz néhány lándzsást, hogy hozzá tudj jutni egy kis extra nyersihez. Attól függõen, hogy mennyi barbár van a közeledben, mennyi nyersit hoznak el, és milyen aktív vagy, próbáld meg megtalálni az ideális létszámot a lándzsásaidnak, hogy annyi legyen, amennyi a munkát éppen el tudja végezni, ne legyen fölösleges katonád. Ha a nyitáskor kezdtél, akkor nem érdemes 500-nál több lándzsást csinálni, késõbbi világban ez a szám úgy 1000-re rúg. Ha úgy érzed, hogy még több katona kell a farmoláshoz, akkor csinálj inkább bárdost, vagy még jobb, könnyûlovast.
Amikor már elérted azt, hogy a fõhadid 24/7-ben épít, akkor elkezdheted felhúzni. Elõtte nem érdemes fejleszteni. Ennél a pontnál érdemes megépítened a barakkot és a kovácsot is, szintén 24/7-es képzéssel, a cél, hogy bárdosaid legyenek minél hamarabb. Emlékeztetõül, ne építs többet 500 lándzsásnál és kardosnál (korai világban) vagy 1000 lándzsásnál és kardosnál (késõi világban), sõt, igazából ennek a felénél jó lenne megállnod (250/500).
Ahogy közeledsz a kezdõ védelem végéhez, el kell kezdened építeni a falat, hogy megvédd magad. A fal sokkal hatásosabb védekezésben, mint a katonáid, mivel nem csak alap védelmet ad, arányosan növeli a teljes védelmi erejét a katonáidnak (még ha nincsenek is túl sokan). Ráadásul a falad MINDIG sebezni fogja az ellenséget, amikor megpróbál farmolni, hacsak nem gépekkel jön (amiket szintén le kell tudnod gyûrni). Ez, párosítva az aktivitással, elég kell, hogy legyen, hogy elbátorítson mindenkit a korai ellened irányuló agresszióktól.
Ahogy elkezdesz növögetni, ne siess el semmit, a kulcs az egyensúly. Ha belemész a versenybe, és túl hamar akarsz nemest képezni, vagy bányákat vagy barakkot/istállót fejleszteni, anélkül, hogy megfontolnád a többi aspektusát a dolognak, akkor hamar hátrányban fogod magad találni másokkal szemben. A farmolástól, aktivitástól és szomszédjaidtól függõen növögess, és a célod az legyen, hogy a barakkod, az istállód, és fõhadid is 24/7-ben képezzen/építsen. Ha várnod kell a nyersire, akkor fejleszd a bányákat, vagy piacot (ha a kereskedelem már szabad), és farmolj gyakrabban, lehetõleg hatásosabban (ehhez pedig általában több katona kell).
Megjegyzés: Egyensúly alatt ezt értem: A bevétel és kiadás közötti egyensúly, nem pedig fejlesztési szintek közti egyensúly. Lehet, hogy csak 15-ös szintû bányáid vannak, 20-as barakkod, és csak 10-es fõhadid, vagy fordítva, 20-as bányák, 5-ös barakk, 15-ös fõhadi. Ez mind attól függ, hogy milyenek a farmjaid, a szomszédjaid, és a saját aktivitásod. Nincsen varázsformula, nincs olyan, hogy A épületbõl legyen X szinted, B-bõl Y szinted, és minden menni fog, mint a karikacsapás. Ha mégse sikerülne a dolog az elsõ pár alkalommal, és elfoglalnak, akkor se csüggedj. Néha hiába csinálsz mindent „jól”, a vége akkor is kudarc lesz.
Ahogy tovább nõsz, és megvolt az elsõ foglalásod, és elkezdesz terjeszkedni, van néhány alapszabály, amit jó, ha tudsz:
1) A rejtekhelyek haszontalanok. Ne foglalkozz velük, lehetõleg bontsd le õket, amikor csak tudod. *
2) Nincs szükséged rá, hogy a fõhadid 20-as szint fölé vidd. A pontokra nincs szükséged.
3) A mûhelyet nem kell kimaxolnod. Az 5-ös szint gyakran több, mint amire szükséged van. **
4) A max pontos faluk, nem jók. Sõt, általában az a jó, ha MAX 10.000 pontosak a faluid.
5) Nem az határozza meg egy falu értékét, hogy mennyi pontja van, hanem inkább az, hogy mennyi katona van benne.
6) Amiket mindenképp maxolj ki: Barakk, Tanya, Raktár***, Bányák
Fontos, hogy kitapasztald a faluépítésben az egyensúlyt a katonák, pontok és hatékonyság szempontjai szerint. Majdnem minden épület pontokat ad, és katonák helyét veszi el a tanyából. Bár az a pár pont, amit egy-egy épület ad, vagy az a pár katona, amivel kevesebbet tudsz képezni nem tûnik soknak, de késõbb hatalmas szerepe lesz. 500 pont és 125 katona nem túl sok egy falunál, de ha van 100 falud, akkor ez már 50.000 pont lesz és 12.500 katona, aminek a morálban már lehet szerepe. És ez csak egy pici különbség volt, gyakran akár 1000 pontot is megspórolhatsz egy falun, és felszabadíthatsz 250 tanyahelyet, megduplázva ezzel az elõzõ értékeket. Szóval ahogy építgeted a falvaidat, lásd a nagyobb képet is, és mérlegeld, hogy egy-egy épület tényleg szükséges-e. Például, ha nem vagy szûkében a kosoknak, akkor nem valószínû, hogy fejlesztened kell a mûhelyt, sõt, a védekezõ falukban egyenesen fölösleges megépíteni***, és talán extrém esetekben ez vonatkozik az istállóra is (bár ezt nem ajánlom), a képzési stratégiádtól függõen. (TeachU)