War Today: Five-Day War kidöglött(már megint), utolsó hír róla 2013 szeptember 21-i. Ezt egy random ukránokból, ruszkikból, szerbekből, és egyebekből álló laza csapat készítgette, amelyik ha nem is fogyott ki a játékra fordítható pénzből / szabadidőből / lelkesedésből, és csak töketlen kockákként látványosan szarul kezelt PR miatt tartottak mosolyszünetet előtte, az "ukrán válság" miatti világnézetbeli különbség büdös hétszentség hogy szétrobbantotta a csapatot. A Best Way-t is megcincálta, pedig az sokkal stabilabb egylet, konkrétan pénzből élő cég, nem csak modding szakkör.
Battle of Empires 1914-1918 bukta, persze a WW1 buzik örülhetnek neki, csak az a fő gond, hogy technikai oldalról ez TÉNYLEG egy MoW(de akár mondhatnánk hogy FoW, ha már felvetetted) modnak néz ki, amiért majd ki tudja mennyit fognak még kérni, mert minden egyes kis részét külön DLC-ként tűntetik fel, és többször elejtették a fórumon a készítők, hogy ezekért külön kell majd fizetni a későn érkezőknek.
Tetszik benne hogy a tüzérség gyilokképességét feljebb vették, az új lőszer típusok jópofák, a gyalogság tisztesen pusztul a bekapott golyóktól easy módban is, az új egységek takarosan néznek ki(MoW limitjeit persze betartva) és nagyjából azt csinálják amit a valóságban is tettek. Vannak benne lovak is, de csak dísznek, tüzérségi fogat úgy perdül-fordul mintha a menyecske a bőszoknyáját ráncigálná.
Csak hát a játékmenet a GEM motorral nagyon fárasztó, és kompletten alkalmatlan WW1 szimulációra.
Géppuska ide, tüzérség oda, azért néha egy-egy sturm csak szokott sikerülni, támadó fél kellően felpuhította és demoralizálta az ellent pergőtűzzel, ködfüggyönyön át megrohamozza az állásokat miközben próbálja saját golyózáporával csitítani a lelkesedést, pampogás esetén gránáteső, álláshoz érve kis közelharc, majd kipucolják a maradék lövészárkokat.
Nos GEM motoros játékokban ez úgy néz ki, hogy a tüzérség vagy beletalál direktben a lövészárokba és megöglik mindenki, nincs mit rohamozni, vagy akár egy centivel is célt téveszt, és semmi bajuk nem lesz a sunyulóknak.
A füst egyik játékban sem működik, ha valahol mégis szerepel, csak multiba dísznek, az AI simán átlát rajta.
Mozgás közben a gyalogság továbbra sem tud lőni, de a megállásnak sincs értelme mert úgy szart sem találnak el, annál inkább leszedik őket, hasalás és valami random útba eső fedezék mögött kuporgás amivel már lehet valamit kezdeni, de ezt egyenként kellene velük megértetni, ami lehetetlen. Egyébként is, ha fedezékből fedezékbe néznek egymással farkasszemet, az meg mi a faszomtól roham.
De mindegy is, mert ritkán szarul van kezelve a tűzfedezet, ha csak nem kap direkt egyet fejébe a mókus, baszik visszahúzódni a vackába, és tök vidáman pufogtat tovább.
Gránát spam ami működik, HA csak egy embert irányítasz, HA nem vagy az ellen tűzvonalában, HA elég közel vagy, HA van türelmed rászámolni 2-3 másodpercet hogy az AI ne dobja vissza, vagy ugorjon el előle. Magyarul csak fedezékből fedezékbe működik, mintha még mindig Commandos klónt játszanánk.
Közelharc effektive nem létezik, ha kiválasztasz egy közlegényt, annak kiválasztod a körbepörgő rúgását, rámutatsz egy ellenre, az nekiszalad, mindeközben nem lövik agyon persze, és még így is jó eséllyel a másik adja a nagyobbat, ha mégsem, akkor a mellette álló 10 másik haverja csinál a katonádból ementálit.
Maradék ároktakarítgatásnál jön a gránátzápor, mert az AI továbbra is ott fog agyatlanul toporogni ahová a scriptkészítő parancsolta, hiába mészárolta le már a fél századát a Koktélos Gyilkos.
Persze ezek a hülyeségek minden GEM motoros játékot sújtanak, továbbra is az a gond, hogy egy Commandos klón alapra akarnak ezek világháborús "valósághű" RTS feladatokat ráhúzni, ami kurvára nem sikerül elég sokszor.
Amúgy a géppuskák erejét csöppet fölülbecsülték, ugye a BoE-ben egy röpke spanyolnáthás köhintéstől felfordul a gyalogság, na a vége ennek az, hogy egy szál géppityóka n+1 rohamozó katonát képes megfektetni meglepő pontossággal(nyilván "pottyantósan" ívelt MoW röppálya szemszögből), amit a játék direkten az ember arcába is dörgöl a francia(és jelenleg egyetlen) kampány legelső pályáján, ahol két géppuska két-három német századot gond nélkül lekaszál.(egészen odáig persze mígnem fedezékbe érnek, mert akkor jó autobotok módjára mesterlövészekké alakulnak és 1-1 lövéssel kiszedik a kezelőket, persze ha előtte a géppityu rájuk fordul akkor nekik is kakukk, nincs bújkálás, megdöglés van)
A járművek is túl erősek, a gyalogság 99 százalékánál nincs ellenük bevethető fegyver(hogy is lenne), de azok könnyen pusztítják őket, egymást viszont annál kevésbé, mert a legtöbb csak géppuskával rendelkezik, és a kis ágyúik is csak közelről hatékonyak.
Tüzérség mint említettem sokkal potensebb lett, gyönyörűen bontják az épületeket és a fedezékeket(az aknavetők is!), messzíről pusztítják a nem lövészárokba bújt gyalogságot, kaliberhez mérten pedig elbánnak a járművekkel is. Az arty sniping újfent tiszteletét teszi, minden üteg lövésenként célozhat nincs sorozat, ami tán kell is, mert nincsenek külön páncéltörő fegyverek sem.
Meg kell említeni a nehéztüzérséget ami a csatatér ura, legyen az páncélos vagy házak közé bújt gyalogság, már egy közvetett találattól is mindegyik felfordul.
Namost azzal lehetne érvelni, hogy ez mind többé kevésbé valósághű. Csakhogy a MoW rendszerében ez ritka elbaszott játékmenetet eredményez.
A gyalogság csak mutatóba van, egy géppuskás páncélautóval teljesen le lehet blokkolni előlük a pálya felét ha eléggé nyílt a terep, védekezni velük teljesen felesleges, ha az ellenség páncélossal támad és/vagy tüzérsége is van. Aki azért morcogott, hogy lehetnének erősebbek a kiskopaszok, és ne csak nehéz tank spottingra legyenek jók, az ettől agyfaszt fog kapni, pláne MoWAS 2 után.
Éppen ezért a páncélozott járművek fel-alá grasszálhatnak, ha nincs a fél pálya aláaknázva, és nincs az ellenségnek erős tüzérsége, nem állíthatja meg őket semmi. Közepes tüzérség ellen arty duel van, melyiknek a fegyvere tudja a másikat előbb lebénítani. Közepes tüzérségnek tapasztalatom szerint inkább csak kerék és lánctalp pusztításra futja, közvetlen találat sem nyírja ki a páncélosokat.
Kivéve persze a nehézlövegeket, mert azok mindent és mindenkit szétszednek, ha nem kapják hátba, hát elölről nem fogja meg semmi.
Na ha már a játékdesign kellően középszar, akkor spóroltak a többivel is: Egység és effekt hangok közepesek, katonák szinkron hangjai szódával elmennek(bár nem számítottam GERMAN STEEL, és Roses are red, violets are blue, i am stuck on the eastern front, and so are fucking you! féle beszólásokra), narrátor hang továbbra is borzasztó szar, zene.. nincs? Vannak filmhíradókból kivágott kis snittek és képek itt-ott háttérnek, komoly intró és átvezető animáció természetsen nincs.
Hadjáratról csak a franciáról tudok nyilatkozni, az van kész, de valójában még nincs. Küldetések felépítése és maga a scriptelés minősége elég alap, igazi ingyenes mod szinvonal, vidám átugorhatatlan in game animációkkal, és coopban játszhatatlan próba szerencse save gomb pozitív előrejutással.(Fort pálya nettó játszhatalan coopban emiatt, bárki egy bakit vét vagy nem tud elbújni a tárgyakon átlátó őrök elől, kapásból lehet elölről kezdeni az egészet, beleértve a 30-40 másodperces átugorhatatlan intro animációt)
Erőltették szerencsétlenek a Commandos klón sunyulást, de ezért mégis más íze van annak, ha AT gránáttal pofán dobja az ember a falat MoW-ban, lekanyarítja az útját vagy éppen elbújík a tank elől, és közben az gondolja hogy "ezért szeretem én ezt a sorozatot", attól hogy egy szál faszban pontosan azt az utat járja be amit a pályatervező megálmodott, kerülve messzire az összetűzést mert a szutykos dióverőjével erősen esélyes hogy nem nyír ki senkit mielőtt tömegsírban végzi.(instant fail zónák külön tetszenek)
Amikor nem kommandózunk akkor pedig mészárlás van mindkét oldalról, tök mindegy hogy golyószóró puskagránát vagy dióverő van kezében, ugyanúgy csak golyófogónak kell a baka, a tényleges pusztítás a géppuskára páncélosra és tüzérekre hárul.