Felejtsd már el a ki nyúl le mit kérdést, abban hitvitát lehet folytatni csak. A pénzelosztási modellekrõl van értelme beszélni. Azt akarod elérni, hogy a közösen befizetettbõl (benzin adótartamából) álljuk a parkolás költségeit. Persze szerinted a parkolásnak nincs költsége, pedig van: odamenve dugót okozol, teleszennyezed a levegõt, elveszed más helyét, mert kevés van, a másiknak kárt okozol, mert nem talál helyet. Ezt fizeted meg a díjjal.
Türelmes leszek, és elemi közgazdaságtan következik. Egy közösség a következõ esetekben szokott közös kasszát felállítani: 1. ha a közös szolgáltatás használóját nem lehet kideríteni vagy nem éri meg, mert relatíve mindenki keveset használja (pl. járda), 2. ha biztos, hogy mindenki közel azonos mértékben veszi igénybe, mert nem éri meg túlfogyasztani (pl. egy adott parkolóház parkolói - egy autó általában egy helyet foglal el), 3. a használat annyira véletlen, hogy a kockázatot szétosztva egy biztosítási forma a legjobb (pl. TB).
A parkolás lehetne a 2. eset, de csak ha a használók várhatóan egyenletesen terhelnék a helyeket és az okozott költségek egyformák. Ez nincs így. Bp. belvárosában parkolásra lényegesen nagyobb az igény, és az okozott terhelés is nagyobb. Igazságtalan lenne azokkal megfizettetni ezt az extrát, akik ezt nem veszik igénybe. Hiába hõbörögsz, hogy te ezt már megfizetted: minden autós ugyanezt mondhatná, tehát minden autós alanyi jogot formálhatna belvárosi parkolásra, de a fizikai valóság az, hogy nincs és nem is lehet a Magyarországon közlekedõ minden autónak dedikált parkolója a fõvárosban. A városi parkolás drágább és pont. Ha ezt nem érvényesítjük a használó felé, akkor azok, akik ingyen veszik igénybe, biztosan többet vesznek ki a közösbõl, mint amit beletettek, magyarán lopnak, ami nem szép dolog.
A másik probléma pszichológiai: ami ingyen van, az elõbb-utóbb elfogy. Adott "A" autós, aki minden nap a belvárosban parkol, és "B" autós, aki megpróbál BKV-vel járni, ha tud, a vasútállomás mellett parkol, stb. Ha mindenki "A" viselkedését követi, a rendszer fenntarthatatlan. Nem lehet elegendõ utat és parkolót építeni. Ha a társadalom nem segíti elõ "B" viselkedését azzal, hogy "A"-t magasabb díjakkal sújtja, akkor a rendszer ütközõpályára kerül, és a végén "A" is szív.
Magyarán a parkolási díj a te érdeked szolgálja: ha nem lenne, a nálad csóróbbak is a helyeden akarnának parkolni, még nagyobb káoszt okozva ezzel. Így most visszatartja õket a díj.
Ennyit szájbarágásról, más:
Csak javasolni tudom neked is, hogy tölts el egy pár évet Angliában vagy bárhol máshol a világban. Kicsit kiszellõztetné a fejed, és megtanulnál értékelni Mo-ban pár dolgot. Pl. a BKV-t.
Kultúráltabb országokban az autópályáért tényleg helyben kell fizetni. Talán még emlékszel, volt Magyarországon is kísérlet az útszakaszra osztott fizetõs kapukra, de a hozzád hasonlók sírását meghallgatták tehetséges politikusaink.
"meg kéne fizetni az embereket" - újabb szlogen a hetvenes évekbõl. Bírom, hogy itt meglepõ társadalmi érzékenységet mutatsz mindenki iránt, aki nem tud fizetni, #34-ben meg ostorozod az ingyenélõket... :)
"De ha telik rá, hadd ne kényszerítsem magam" - ha telik rá, akkor tulajdonképpen mi a bajod a fizetõs parkolókkal?