Amúgy hozzászólok egy picit, mert egyrészt villamosmérnöknek tanulok, másrészt egy hangtechnikai cégnél is dolgozom.
Ami a legfontosabb, hogy mûszaki és fizikai alapok kellenek. Aki az alap fizikai hullámtant nem ismeri/nem szereti, az sajnos ne is reménykedjen.
Másrészt: ez egy olyan szakma, ahol a papír sz*rt se ér. Itt csakis a rutin és az ismertség számít; és mindenki végzettségtõl függetlenül pakolással, kábelezéssel, mikrofonozással, stb kezdte. Az egyik ismerõsöm (amúgy az ország egyik legjobb hangmérnöke) is úgy kezdte, hogy huszonévesen konténereket cipelt.
Továbbá, senki sem stúdiós munkával fog kezdeni, hanem élõ hangosítással. Ami persze természetes, mert amíg nem tudja valaki, hogy kell megszólalnia egy zenekarnak, addig nem fog tudni masterelni. Ez persze azzal jár együtt, hogy baromi sokat kell éjszakázni, gyakran hajnalig dolgozni (nekem is volt olyan munkám, hogy szombat délelõttõl vasárnap reggel 8-ig dolgoztunk).
Hidasi Barnával beszéltem egyszer, õ azt mondta, hogy csak úgy lehetsz igazi hangmérnök, ha erre teszed fel az életed. Ami aztán vagy bejön - vagy nem. Ezért én azt javaslom, hogy egy alap szakmát mindenképp tanuljon az, aki ilyesmivel akar foglalkozni, mert ha harmincévesen még sehol se tart, akkor nem is lesz belõle senki, és akkor már ciki dolog más meló után nézni úgy, ha nem értesz semmihez.
Az Octopus-ról nem tudok sokat; de a legtöbb ismerõsöm nem volt épp jó véleménnyel róluk...