.. cserébe volt még közel egy tucat küldetés, ami majdnem katasztrófával végzõdött, a Challenger balesete elõtt a startrakéták miatt, volt egy fõhajtómû leállás miatti Abort to Orbit típusú megszakítás, s korábban rendszeresen elõforduló részleges hõpajzs sérülést sem vették olyan komolyan, mint ma, s a számos starthalasztás sem a megbízhatóság ismérve.
Az STS rendszer eredetileg egy lépcsõfok akart lenni a valóban teljes egészében többször felhasználható eszközök felé. Nem az a baj, hogy olyan a megbízhatósága, amilyen, hanem az, hogy harminc évvel a szolgálatba állítását követõen sincs helyette elõrelépést jelentõ szállítóeszköz. Nem kívánok flémet indítani ezzel a hozzászólással, fontos lépcsõt jelentett a rendszer, de kellene az elõrelépést jelentõ utódja. Egyre inkább az a benyomásom, azért nem kapkodják el a valóban teljes mértékben többször felhasználható és a jelenlegihez képest csökkentett karbantartásigényû új hajó fejlesztését, mert adnak még egy generációnyi idõt a nanotechnológia gyakorlati alkalmazásainak beérésére. Valószínûsítem, ez lesz az ûrhajózás igazi aranykorának alapanyaga.