Esõ körben szeretném megjegyezni, hogy jómagam is amatõr vagyok még csak, amiket leírok azok tutorialokból - fórumokról és saját tapasztalatból származik ... De mindenki hibázhat, ha valami baromságot írok akkor szóljatok! Valamint nem akarom keverni a valódi heli és a szimulátor trimmelés dolgait, ezért csak a szimrõl írok majd!
Szóval BS Trim:
A BS-ben azért van szükség a Trim-re, hogy ne kelljen a joy-t folyamatosan egy irányba tartani, ezzel is segítve a pilóta dolgát ...
Vegyünk egy egyszerû példát: Alap joy, tekerõs - "twist" rudder (oldalkormány)-el ... Támadnánk egy konvojt, éppen lassítunk, ráfordulunk a célra, egy kis rudder hogy stabilizáljunk ... úgy ki tudja tekerni az ember a csuklóját, hogy öröm nézni ... Emellett még precízen célozni az nehéz és fárasztó is.
Maga a TRIM-elés egyszerû, beállunk egy irányba, majd megnyomjuk a Trim gombot és ettõl kezdve a program a gomb FELENGEDÉSEKOR lévõ állapotot veszi új alap pozíciónak. A "FELENGEDÉS" lényeges, de errõl kicsit késõbb.
Érdemes ezt a linket megnézni, ha nem is megy az angol, a képek sokmindent elmagyaráznak:
Ez egy igen fontos része a BS-nek, érdemes megtanulni és sokat gyakorolni ...
Akkor egy kicsit menjünk bele a dolgokba:
A legfontosabb talán: Trimmeléskor mind a 3 irányt állítjuk, tehát Pitch + Bank + Rudder!
A BS-ben 3 féle Trim metódus van:
- FFB Trim: Ennek azok örülhetnek akiknek FFB-s joy-a van. Beállítjuk az irányt, megnyomjuk a gombot és a joy az adott pozícióban marad, beállítva az FFB-nek ezt mint új Centert.
- Régi Trim: Az alap trim a játékban, megnyomjuk a Trim gombot, majd van egy minimális idõnk visszaállítani a mindhárom irányt alaphelyzetbe, addig a szim figyelmen kívül hagyja a módosításokat.
Ennek van elõnye és hátránya is ... hátrány, hogy akármi is történik, ezalatt az idõ alatt nem érzékeli a szim az irányítást, valamint ha nem állunk vissza idõben vissza alaphelyzetbe, akkor az aktuális állapot hozzáadódik a trimmelt állapothoz és ebbõl adódhatnak kacifántos helyzetek: Tegyük fel 15°-al bedöntöttük a heli orrát, majd trimmeltünk, és úgyhagyjuk a botot, nem állítjuk vissza a középpontba ... az idõ leteltével a szim a jelenlegi 15°-os bedöntést hozzáadja a 15°-os trimmelt állapothoz és hopp ... máris beborítottuk a cápát 30°-al ...
- Új Center Trim: Az 1.01-ben egy új trim metódust is beiktattak ... ennek a lényege az, hogy a Trimmelés után addig nem veszi figyelembe a joyt amíg az alaphelyzetbe nem állt. Elvileg ez biztonságosabb mint az elõzõ, ennek csak annyi hátránya van, hogy ha valaki olyan béna mint én és elfelejti a Rudder-t pont centerbe beállítani, akkor kamillázhat, hogy trimmelés után miért nem reagál semmire sem a szim ... Itt nincs idõlimit ... (Ez az elõnye a régi trimnek, ott ha valamit elfelejtesz, akkor is csak egy minimális ideig nincs kontroll ...)
Természetesen mind a régi Trim idejét, mind pedig az új trim center zónáját (Hogy hol érzékelje azt a szim, hogy alaphelyzetben van a joy) lehet állítani, mégpedig itt:
..\Scripts\Aircrafts\_Common\fmoptions.lua
Viszont itt még nincs vége ... hiszen ez a rész csak arról slt hogy bemutassa hogyan kell trimmelni ...
Egy fontos rész még hátravan: Ugyanis a Trim nem csak arra jó hogy egy bizonyos irányba automatikusan beálljon a heli, hanem vezértlést is ad az automata pilótának. És ez egy igen fontos dolog!
Van ugye 4 Auto módunk:
* Bank Hold = (cyclic bal / jobb)
* Pitch Hold = (cyclic elõre / hátra)
* Heading Hold = (rudder bal / jobb)
* Altitude Hold = (collective fel / le)
Ezek arra valók, hogy a pilóta által adott beviteli impulzusokat "stabilizálják". Ha be vannak kapcsolva, lényegesen könnyebb magát a helit megadott irányba megadott magasságon és sebességen tartani, viszont nehezebb vele manõverezni, hiszen az automatika a neki megadott adatokat kezeli csak, nem tudja kitalálni mi mit is szeretnénk ... Ezek a módok a megadott állapothoz képes 20%-os eltérést tudnak lekezelni, többet nem ... Tehát ha 20%-nál kisebb irányváltást akarunk eszközölni, akkor az automatika visszaáll, de efelett már nem tud korrigálni.
Érdemes kipróbálni a repkedést Automódokkal és nélkülük :) Kicsit más a helyzet :) Van még a Flight Director mód is, ami azt teszi lehetõvé. hogy az automatika jóval kisebb mértékben korlátozzon bennünket. Én elõszeretettel használtam harci helyzetekben ... Ami ilyenkor meglepi lehet hogy az Auto Hover az nem mûködik tökéletesen bekapcsolt Flight Direktor mellet!
Hogy ez miért fontos? Nos azért, mert amellett, hogy a Trim segít a botkormányt adott új pozícióba állítani, emellett még az Automatikának is ez adja az adatokat.
HA nem használjuk ezt ki rendesen, akkor sokat lehet az automatikával harcolni, ami megnehezíti a repülést!
És itt válik fontossá az is hogy a Trim gomb FELENGEDÉSKOR véglegesíti a dolgokat!
Kétféleképp lehet Trim-melni a BS-ben: Az egyik, hogy beállítjuk amit szeretnénk, és megnyomjuk a Trimet majd felengedjük ...
A másik pedig hogy lenyomjuk a Trim gombot, majd lenyomott gomb mellett váltunk irányt és amikor már oké akkor felengedjük.
Ez a második nagyobb irányváltásokkor jó, ugyanis amikor lenyomjuk a Trim gombot, akkor a gép az Automatikát is lekapcsolja (Pontosabban olyan lesz mintha Flight Director mód lenne), így az irányváltáskor nem kell vele "harcolni", majd felengedéskor nem csak a bot helyzetét jegyzi meg, de az automatikának is az újonnan felvett irányt, magasságot és sebességet adja meg!
Biztos ismerõs érzés, hogy egy irányváltás után a heli vissza akar állni a régi irányba ... Ez az automatika miatt van ... Ezért fontos megtanulni, hogya Trim-eléssel nem csak a botnak adunk egy új helyzetet, de a stabilizáló automatikának is!
Ezért fontos a Trim használatát begyakorolni és kitapasztalni, nem véletlenül mondja mindenki azt, hogy Trim - trim - trim!
Remélem nem tûnik zagyvaságnak amit írtam, ha igen kérdezzetek nyugodtan!