Én a svéd tengeralattjárókon alkalmazott Stirling AIP-eket (Levegõfüggetlen meghajtás) ismerem, de az elég speciális alkalmazási terület. A konkurensek mind más-más megoldáshoz folyamodtak (a németek hidrogén-oxigén üzemanyagcellát, a franciák zárt rendszerû gázturbinát), tehát legalábbis ebbõl a szempontból a technológia nem helyezhetõ a többi fölé.
A Stirling mini-erõmûveknél én a hatásfokot látom kevésnek, 30%-os hatásfokot a diesel-motorok is nyújtanak, sõt, a diesel-elektromos meghajtású hajók esetén inkább 40% felett van ez az érték. A Stirling-engine.de szerint anyagi problémák vannak fejlesztés terén, és továbbra sincs piacra dobott Stirling-generátor.
Hiába ígéretes a technológia, kicsit olyasminek látom, mint a Wankel-motorokat. Számtalan technológiai elõnyük van, mégsem képesek versenyre kelni a folyamatos fejlesztésekkel élvonalban tartott Otto-motorokkal. A speciális alkalmazási területek, mint az ûrbéli generátor jóknak tûnnek, csak vajon elég megbízhatóra lehet-e gyártani õket. Ott a pár ezer órás karbantartási ciklus nem igazán lenne elég.
Off:
Ha valakinek nincs értelmes mondanivalója (Shifter, n3whous3), akkor minek szól hozzá a egy topicban? JAG1, te pedig moderáld magad, ezt a hangnemet nem tûröm el a tudományos fórumban.