A földi élet az anyagtól elválaszthatatlan ugyan, de mégsem maga az anyag az élet.
Erre két bizonyíték van.
1. Az életet nem lehet "megfogni", mert kisiklik a kezünkbõl. Az élettelen molekulák és az élõ sejt között áthidalhatatlan szakadék tátong, s nem értjük mitõl válik élõvé az, ami még nem él (a molekulák és atomok.). A molekulákat és atomokat képesek vagyunk "megfogni", mérni, definiálni, de azt nem tudjuk mi az élet és hol kezdõdik. (A molekulákban még nem, de a sejtben már ott van.)
2. Amikor eltávozik az élet, a test (az anyag) ott marad, de mégis kimegy belõle valami amit életnek hívunk.
Mivel igaz az, hogy nem az anyag az élet, így az is igaz, hogy az élet nem anyagi minõség. Ha viszont nem anyagi minõség akkor az anyag nem hozhatta létre azt.
S hogy miért nem? Nos azért, mert egy fontos természeti törvény a kauzalitás törvénye, megakadályozza ebben.
A kauzalitás törvénye, az oksági törvény, mely szerint semmilyen okozat nem létezik ok nélkül. Ebbõl következik, hogy az okozat nem lehet magasabb rendû az oknál. Hiszen ha ez lehetséges lenne, akkor az okozat, az okhoz képest magasabb rendû lenne, és "valami plusszal bírna", s ez "felfelé fejlõdést" jelentene, sõt, ok nélküli felfelé fejlõdést, hiszen a "többnek", a "plusznak" nem volna az okhoz semmi köze, ez viszont lehetetlenség.
A világosabb megértés érdekében nézzünk két példát:
Ha x erõvel meglökök egy golyót, akkor a golyó sebessége (mint okozat) nem lehet nagyobb, mint az azt kiváltó erõ (ami az ok), hiszen ha ez lehetséges lenne, akkor az okozatban található plusz, amivel rendelkezik (ez esetben az, hogy gyorsabban gurul, mint ahogy meglöktem), nem az okból eredne, így ok nélküli lenne, ez pedig a kauzalitás törvényszerûsége miatt lehetetlenség!
Ha egy liter vizet 80 fokra hevítek, majd ezen a hõmérsékleten tartom, akkor az x idõ alatt gõzölög el, és nem gyorsabban. Nem gõzölhet el olyan ütemben, mintha forralnám. Az elgõzölgés üteme (mint okozat) nem lehet nagyobb, mint a hevítés mértéke (az ok), hiszen ha ez lehetséges lenne, akkor az okozatban található plusz, amivel rendelkezik (ez esetben az, hogy gyorsabban gõzölög, mint ahogyan én hevítem), nem az okból eredne, így ok nélküli lenne, ez pedig a kauzalitás törvényszerûsége miatt lehetetlenség.
Röviden: Az okozat sohasem lehet több, mint az ok, hiszen ha ez lehetséges lenne, akkor az okozatban lévõ "több", nem az okból származna, így ok nélküli lenne, s ez a kauzalitás törvénye miatt (mely azt mondja ki, hogy semmilyen okozat nem létezik ok nélkül), lehetetlenség.
Ha viszont így áll a dolog, s az okozat nem lehet "több" és magasabb rendû, mint az ok, akkor az élet (mint okozat) nem keletkezhet a nálánál sokkal alacsonyabb rendû okból, az élettelen anyagból!
Ha igaz az, hogy az élet
- egy zseniális dolog, egy számunkra megfoghatatlan rejtély,
- valami, ami nem megragadható, mert nem anyagi minõség,
S, ha igaz az, hogy a
- nem anyagi nem rendelhetõ az anyaghoz,
- s az élet több mint az élettelen
akkor az is igaz, hogy az élet mint okozat, több, mint az élettelen anyag.
A kauzalitás értelmében az élet okaként nem kereshetünk nálánál alacsonyabb rendû okot, csak minimum akkorát, vagy nálánál nagyobbat!
Mivel az anyag mint ok, alacsonyabb rendû minõség, mint a nem anyagi minõségû élet, így nem lehet az élet oka. Az élet okaként, (az anyag alternatíváját elvetve), szükségképpen az Isten alternatíváját kell válasszam.
Az intelligens akarattal rendelkezõ Isten az anyaggal szemben: élõ (így nem alacsonyabb hanem magasabb rendû) oka az élet létezésének, és létrejöttének.