1. Nagyon kevés az olyan mû, ami azt igényli, hogy hátulról is megszólaljon valami, templomban szerintem csak a helyhiány miatt kerülnek idõnként hátra a zenészek (én is éneklek mostanában templomban kórussal, és vmikor az orgonánál vagyunk, valamikor meg lent oldalt). A hangversenytermeket sem úgy tervezik, hogy hátul is legyen hely (MûPában mondjuk oldalt is lehet, Zeneakadémián csak a szinpadról vagy karzatról). És ha egy jó sztereo rendszerrel hallgatja valaki, akkor nagyon jól vissza tudja adni akár egy magasabb utózengésü terem hatását is, nincsen 5.1 -re szükség.
2. Errõl tudsz valamilyen forrást vagy valamit adni? Én idén teszek szakmai érettségit, ez is tételek között van, és mi úgy tanuljuk, hogy csak a fejmozgás teszi lehetõvé a hátulról és elõlrõl érkezõ hangok megállapítását, ezt elvileg kísérletekkel alá is támasztották elvileg. Fülkagylón belül csak 1 membrán van, hangszín alapján nem lehet eldönteni, hogy elõlrõl v hátulról, fázisokat csak 300-800 Hz-ig tudja a fülünk feldolgozni és ebbõl sem lehet következtetni arra, hogy elõlrõl, vagy hátulról érkezik.
Szerintem bizonyítja az a kísérlet is amit velünk végeztek el a sulinkban, hogy fölénk raktak egy hangsugárzót, és meg kellett állapítani, hogy 4 hangfal szól (2 elõl és 2 hátul), vagy pedig a fölöttünk lévõ, persze úgy, hogy a hangerõ kiegyenlített volt. Egyértelmû eredmény született, nem lehet megállapítani.
Úgyhogy ennek szerintem olvass utána jobban, vagy gyõzz meg valami megbízható cikkel ;)