Sokak számára fejtörést jelent néhány funkció beállítása. Készítettem egy hosszabb lélegzetvételû összefoglalót, a leggyakrabban felmerült kérdéskörökbõl, amelyben részletesen leírom a beállítási lehetõségeket, valamint a hozzájuk tartozó magyarázatokat.
Ez az összeállítás elsõsorban azoknak készült, akik most találkoznak elõször a játékkal, és fogalmuk sincs, hogy mit hogyan kell csinálni.
Ezért kérek minden profit, illetve azokat, akik már "nagyban" játszanak, hogy ne trollkodjanak a terjedelem, és szájbarágó stílus miatt, mert elsõ körben mindenkinek meg kell ismernie a játékot, még annak is, aki mára már teljesen profinak érzi magát. Ezzel az összeállítással abban kívánok segítséget nyújtani a kezdõknek, hogy ne kelljen "ezerszer" kérdezniük, hanem egy helyen megtaláljanak néhány olyan fontos információt, ami a legtöbbször szokott gondot okozni.
• Manuálisan: Gép nélküli variációnál, az egér bal gombjának megnyomásával történik a megfelelõ jegyre kattintva. Amennyiben ezt a megoldást választod, figyeld az utas kérését, mert nem mindegy, hogy milyen jegyet adsz neki. Kezdetben érdemes a program segítségével eladni a menetjegyet, fõként, ha nem beszélsz németül.
• Manuálisan: Jegykiadó gép segítségével: Pl.: (SD220-SD77)
(A végállomásokon álló motornál is tudsz jegyet eladni, csak a gyújtás „E” legyen ráadva, mert különben nem mûködik a jegykiadó gép!)
Jegyeladás szempontjából csak a sárga gombok aktívak: (Balról-jobbra, oszloponként haladva a következõ jegyek adhatóak ki)
Bal oldali sor felsõ „üres” sárga gomb: Inaktív, nem használható!
Bal oldali sor második gomb: 9 Márkás (DM) napijegy
Bal oldali sor harmadik gomb: 5 Márkás (DM) napijegy
Bal oldali sor negyedik gomb: 10 Márkás (DM) napijegy
(Ezek a jegytípusok egyazon közlekedési cég, adott településen közlekedõ, más-más helyi viszonylatokon üzemelõ járataira szólnak. Bármelyik helyi viszonylatban közlekedõ járaton megvásárolható valamennyi helyi járatra szóló napijegy. Nem úgy mint itthon.)
Középsõ sor elsõ gomb: 1,70 Márkás (DM) (Itthon szakasz, a németeknél rövid távú jegy) általában 3 megállótávolságra szól(t).
Középsõ sor második gomb: 2,70 Márkás (DM) menetjegy (1 odaútra szóló jegy, az utazás megszakítása nélkül)
Középsõ sor harmadik gomb: 15 Márkás (DM) kombinált napijegy (a helyi járatok valamennyi viszonylatára érvényes napijegy)
Középsõ sor negyedik gomb: 7 Márkás (DM) kombinált, de korlátozott napijegy (Meghatározott viszonylatokra szóló, vagy idõponti korlátozással rendelkezõ napijegy)
Jobb oldali sor elsõ gomb: 1,20 Márkás (DM) jegy, egy megállóra
Jobb oldali sor második gomb: 1,70 Márkás jegy
Jobb oldali sor harmadik, és negyedik „üres” gombja inaktív, nem használható.
Ha téves gombot nyomtál meg, akkor két módon javíthatsz:
• Megnyomod a helyes jegytípust kiválasztó sárga gombot. (A játékban megengedett)
• Az alsó sorban az érték bevitelére szolgáló szürke gombok alatti piros „C” betûs gomb megnyomásával törölsz, majd megadod a helyes jegytípust a sárga gombok valamelyikének segítségével.
Menetjegy kiadása: Jobb szélsõ gombsor alsó hosszú (dupla) gomb megnyomására történik.
Visszajáró pénz:
Az utas a jegyért nem mindig pontos összeggel fizet, tehát vissza kell adnod a visszajárót neki.
Ezt kétféleképp teheted meg.
• Automatikusan: CTRL+T billentyûkombinációt használva a program automatikusan a pontos összeget adja vissza az utasnak.
• Manuálisan: Az érmetároló kazettán lévõ kis füleken különbözõ összegek szerepelnek. Ezekre kattintva az általad kiszámított, és visszaadni kívánt pénz megjelenik a kis tálkában.
Fûtés:
Alapfunkciók: Az egér középsõ gombját nyomva tartva tudsz szabadon mozogni a fülkében.
A mûszerfal jobb oldalán alul találsz egy panelt 4 függõleges csúszkával.
Ezek közül a második (piros színû) a lényeges. A kart állítsd idõjárástól, és hõmérséklettõl függõen középre, vagy a legfelsõ, piros állásba.
A másik három karral állíthatod az áramlások irányát, illetve, hogy kívülrõl szívja a levegõt, vagy a belsõ tér levegõjét keringesse a rendszer. (Jelen esetben nincs jelentõsége)
Ezután a panel fölött a mûszerfalon találsz egy hosszúkás fekete kapcsolót, amit az egér bal gombjával rákattintva kapcsolhatsz be. Ez indítja el, és állítja meg a fûtõmotorokat. Ez a megoldás csak a régebbi, kerek lámpás SD típusnál van így.
Az újabb típusoknál (kockalámpás) a km órától jobbra lévõ kapcsolósorok második sorában találod a különbözõ fûtési módok kapcsolóit.
Természetesen a csúszkákat itt is be kell állítani, mint a régebbi típusnál)
Balról az elsõ gomb: állófûtés kapcsolója. (Álló helyzetben, a motor mûködtetése nélkül egy beépített általában dízelüzemû kályha segítségével fûti fel a vizet, ami egy keringetõ szivattyú segítségével a radiátorokon, vagy hõcserélõkön keresztül keringetve fûti az utasteret. Létezik olyan verzió is, ami un. száraz rendszerû. Itt nem a vizet melegíti a kályha, hanem a levegõt, és ezt a forró közeget egy magas fordulatú ventilátor segítségével juttatja be a rendszer az utastérbe. (A játékban szereplõ autóbusz típusokon a valóságban vizes rendszerû kályha van.)
A kis fekete forgatható kapcsoló, az állófûtés kapcsolója mellett, jobbra:
Páramentesítõ motor kapcsolója, és egyben az intenzitás mértéke is ezzel szabályozható. (Egérrel mûködtethetõ)
Balról a második gomb: Fûtõmotorok kapcsolója. Ezzel tudod elindítani az utastéri fûtõmotorokat.
Balról a harmadik gomb: Vezetõfülke fûtése
Balról a negyedik, és ötödik gomb: Ablakfûtések.
A hõmérséklet aktuális értékét leolvashatod a mûszerfal mellett jobb oldalon a szélvédõ elõtt
elhelyezett készülékrõl.
Amennyiben nagyon meleg van a buszon a következõket teheted:
• A fûtéspanelen a második (piros) színû csúszkát állítsd a kék mezõre, majd kapcsold be a ventilátorokat.
• Menj be az utastérbe "S", és nyiss ki pár ablakot. (Menj rá az egérrel a fölsõ kis ablakra, és bal gombbal nyithatod, és zárhatod õket.)
Kormánykerék "eltüntetése":
A mûszerfal jobb átláthatósága érdekében a kormányoszlopra történõ bal egérgomb kattintással a kormánykerék "eltüntethetõ". Újabb kormányoszlopra történõ kattintáskor ismét a helyére kerül a kormány.
Baleset:
Amennyiben balesetet okozol, akkor a felsõ menüsorban (Alt gombbal elõhívható)lévõ "Police" gombra kattintva ismerheted el a vétségedet. Amennyiben ezt elmulasztod, és elmész a helyszínrõl, rövid idõn belül kapsz egy üzenetet, miszerint nem voltál korrekt, hogy otthagytad a helyszínt, illetve nem úsztad meg, mert nem volt nehéz azonosítani a buszodat.
Ajtók mûködtetése:
A megállóba érve elõször a numerikus billentyûzeten lévõ " - " gombbal aktiváld a megállóféket. Ezután szintén a numerikus billentyûzeten a " * ", és a " / " gombokkal, külön - külön nyithatod az elsõ ajtó szárnyait.
Bezárásnál ugyan ez történik csak visszafelé. Ahhoz, hogy eltudj indulni, oldanod kell a megállóféket (num. " - ")
A hátsó ajtó úgynevezett engedélyezõs rendszerben mûködik.
(Egy fotocella vezérli az ajtókat, amelyet egy mozgásérzékelõvel, és egy elektromechanikus jeladóval kötöttek össze, ami vezérli az ajtóelektronikát,az odacsukásgátlót (block system) és a visszanyitásgátlót.)
A lényeg, hogy neked a játékban automatikusan nyílik, és záródik, nem kell külön kezelned.
IBIS rendszer:
Viszonylat, és járat megadása:
A készülék gombjai segítségével is megadhatóak, de az egyszerûség miatt a billentyûzetrõl való mûködtetést ismertetem.
Elsõ lépésként nyomd le a CTRL-t, és tartsd lenyomva, majd a numerikus billentyûzeten nyomd meg a " * " gombot.
(Ezzel úgynevezett fogadó módba állítottad a gépet.)
Tartsd továbbra is lenyomva a CTRL gombot, és a numerikus billentyûzeten lévõ számokkal add meg a viszonylat számát amin közlekedni szeretnél. PL.: ha a 76-os busz szeretnéd vezetni, akkor a viszonylatszámot így add meg: 07600, majd nyomj egy Enter-t szintén a numerikus billentyûzeten.
Most már megvan a viszonylat, állítsuk be, hogy a kezdõ, vagy a végpontról induljon a járat.
Ennek a megadásához ismét tartsd lenyomva a CTRL billentyût, és a numerikus billentyûzeten nyomd meg a " / " jelet, majd gépeld be hogy 01, vagy 02 attól függõen, hogy honnan szeretnél indulni.
Az elõzõ 76-os példánál maradva ez a következõket jelenti: ha 01-et ütsz be, akkor "Einsteindorfból mész Krankenhaus-irányába. Amennyiben 02 kódot ütöd be akkor természetesen fordított a sorrend, tehát Krankenhausból mész Einsteinsdorfba.
Az újabb (kockalámpás) típusokon lévõ IBIS gép már "okosabb" mint elõdje. Itt már nem kell külön beállítani sem a járatkódot (Iskolabusz, Utasokat nem szállít, stb), sem a járatszámot, mint a régebbi (kerek lámpás) kocsiknál rendszeresített, a szélvédõ fölött bal oldalon elhelyezett kis eszközzel, mert a gép már tudja.
Miután ezzel készen vagy a képernyõn lévõ felsõ menübõl válaszd ki a kis papírlapot ábrázoló ikont, és válaszd ki ( az elõzõ példánál maradva a 76-os viszonylatot, majd az alatta lévõ legördülõ menübõl az 1-est. Válasz egy indulási idõpontot, és OK!
Ezzel gyakorlatilag mindennel készen vagy, már csak idõben be kell állnod a megállóba, beszállítani, és már szállíthatod is az utasaidat.
Bízom benne, hogy az összefoglaló elolvasásával, már mindenkinek sikerül élvezni a játékot.