Ha már ilyen nagyon benne vagytok a roguelike-ban, akkor nagyon javasolnám a Dwarf Fortress-t. Az is roguelike-ból indult, de még azokhoz képest is valami összehasonlíthatatlanul összetett. Két játékmódja van, a sima kaland mód, ami olyan, mint a többi ilyen játék, és a törpeerõd mód, ami meg leginkább egy Dungeon Keeker, beoltva Sims-szel.
A játék elején legenerálsz egy _kurrrrrvanagy_ világot. Kiválasztod a kezdõhelyed, a magaddal vitt felszerelést, és képességeket és hét kalandvágyó törpével nekiindulsz új erõdöt építeni.
Megérkezve fel kell állítani valami kajatermelõ rendszert. Lehet gyûjtögetni magokat, gyömülcsöt. A magokból lehet farmot csinálni, vetni, aratni. Lehet vadászni, pecázni. Ezeket fel kell dolgozni, meg kell fõzni. Kell egy állandó vízlelõhely, hogy ne haljanak szomjan. A törpéknek kell ágy, szekrény, meg saját asztal+szék az ebédlõben, hogy ne pipuljanak be(ezeket mind saját mestertörpékkel kell legyártatni). Minden törpe alkesz, úgyhogy a törpesör, törpebor, törpepálinka ellátásról gondoskodni kell.
Minden õsszel érkeznek otthonról új bevándorlók, változatos szakmai tudással. Ha a kajatermelõ lánc rendben van, el lehet kezdeni felépíteni az ipart, felállítani egy katonaságot., kiépíteni a védelmet, stb.
Idõnként goblinok támadnak, egyre nagyobb seregekkel.
A technikáról kicsit: Nem olyan, mint a többi roguelike, abból a szempontból, hogy a világ nem különálló szintek kupaca, hanem teljesen 3D-s. Ha van egy hegyoldal, akkor az az egyik szinten levegõ levegõ -plac plac szikla szikla szikla, a fölötte lévõ szinten meg levegõ levegõ levegõ levegõ placc placc szikla. Már ha érthetõ, mirõl beszélek, ez egy "balra lejtõ" hegyoldal.
Az erõdöt 3Dben kell megtervezni, nekem jellemzõen úgy voltak a dolgok, hogy a felszínen egy 3 emeletes erõd(nagyon sokáig tartott kockánként felépíteni, alatta kajaraktár/földalatti farm-szint, alatta lakószint, aztán "main hall" gyülekezõ és étkezõ, kutakat idáig hoztam, alatta meg a workshopok.
Ja, igen, kutak, víz, fizika!
A víznek és a lávának van fizikája. Ha utat vájsz neki a sziklában, akkor folyik vízszintesen és lefelé. Lehet tökjó vizesárkot, meg lávás árkot vonni felszíni erõd köré. Emellett a víznek van nyomása is. Egy U alakú járat egyik felsõ szárába vizet engedve feltölti a másik szárát is. A vizet és a lávát zsilipekkel lehet terelgetni, ami gyakorlatilag egy ki-be kapcsolható fal.
Az én kútjaim szintje 4 emelettel a folyó szintje alatt volt, úgyhogy trükkös megoldáshoz kellett folyamodni. Ástam a kút alatt 4 szinttel egy víztározót, amit bekötöttem a folyóba. A víztározó fölött volt egy nyomásérzékelõ "csapda", amit a víz kapcsolt be. Ez rá volt kötve a folyó és a víztározó közti zsilipre. Úgy mûködött amikor megnyitottam, hogy elkezdett folyni a víz a folyóból, megtöltötte a víztározót, és elkezdett emelkedni a vízszint a kútban. Amikor elérte a kapcsolót, akkor a zsilip lezárt, nem jött több víz, nem öntött ki a kút, nem árasztotta el az egész erõdöt. Amikor a törpék leitták a vizet a kapcsolóról, akkor a zsilip megint kinyílt, és engedett egy kis vizet. És teljesen automatikus lett, csak az építésénél kellett kicsit gondolkozni.
A harcrendszer nagyon részletes, nagyjából lábujjakat le lehet vágni, vannak belsõ szervek, meg vérzés. Belsõ szervekkel rendelkezõ ellenségek ellen (csontváz, lávaember pl nem ilyen) tökéletes a számszeríjász. Ja, katonáknak persze kell felszerelést legyártani, nem árt egy "éles" és egy "gyakorló" szett(acél- és fakard), mert gyakorlatozás közben akár meg is nyomoríthatják egymást. Számszeríjászoknak kell lõtér, meg nekik is a fa vagy csont lövedék fele annyit sebez (és "olcsóbb"), mint az acél.
Fémeket ércbõl lehet szerezni, azok ilyen erekben vannak a sziklában, és természetesen nem látni, hogy hol, fel kell tárni, folyosókat kell fúrni a sziklába.
Közben fenn kell tartani a jó hangulatot, mert a depresszió a legrosszabb, ami az erõddel történhet. Példa: nincs alkohol az erõdben, nem jó a hangulat. Támadnak a goblinok, meghal egy törpe. A legjobb haverja bekattan. Mondjuk ráadásul még gyûlöli is a macskákat. Belerúg a legközelebbibe, az megdöglik. Erre a macska gazdája is bepöccen. Felrúg egy asztalt. Az asztal tulajdonosa, aki jó haverja volt a halottnak, és amúgy sincs söre, erre felidegesedik, és megüt egy törpét... Ha ez kiterjed az egész erõdre, az végzetes.
Ja, igen, ennyire Sims. A törpék gondolatait meg lehet nézni. Vannak jó és rossz gondolataik, törpénként olyan szumma 20-30 gondolat. "Jó volt az ebéd" "Jól néz ki az ágyam" "Vannak barátaim" "Utálom a macskákat, és tele van velük az erõd" "Unom már a sört, lehetne bor is" "Elégedett vagyok a munkámmal" stb.
Igazából annyira összetett ez a játék, hogy csak így csapongva, részleteit kiragadva tudom bemutatni. NAGYON durva. Én is le voltam döbbenve már egy átlag roguelike összetettségén, de ez a DF még azokra is rátesz két lapáttal.
Egyetlen nagy hibája van, hogy alfa fázis, rohadtul instabil. Én úgy tudtam csak egy normális játékot relatíve sokáig vinni (volt benne vagy 50 órám), hogy óránként kilépés, mentés, új könyvtárba savegame bemásol. Aztán imádkozni, hogy sikerüljön betöltenie. Ha nem, akkor utsó órai játék bukta.