Igen sarkítottan írom. Mert a vadászgépeket sem úgy csinálják, hogy megmondják, hogy szép nagy legyen, olcsó, meg hányszemélyes.
Hát de. Mag vannak határozva legtöbbször a fõ méretek és elvárások. Pl. horodozóra X méret felett nem jó a gép, mert nem férnek el a hangárban. X tömeg felett sem jó, mert a katapult gyenge hozzá vagy a kábekek nem kapják el.
A szállítógépnek x felszállási és y leszállási úthossza legyen. A személyzetet meg nagyon pontosan definiálják. Nézd meg, hogy még midig preferálják a csapásmérõ küldetésekhez a két fõs személyzetet. A nagyon magas fokú automatizáltság ellenére is nagyon kell.
Hanem van egy stratégia, ami kb az elkövetkezõ 10-20-30 évre nagy vonalakban leírja, hogy mik a haderõ elõtt álló feladatok. Ebbõl aztán különbözõ 10-20 éves konkrét fejlesztési terveket csinálnak, költségszámvetéssel miegymással.
Ismét ordas tévedés. Ez max. az utóbbi 10-20 évben igaz, de nézd már meg, hogy darbszámra hány ZSÍR új gépet tervezetek az utóbbi 20 évben. Jóformán egyet sem...
Adott feladatra rendelik meg és nem x évre. Nézd már meg, hogy csak a Hidegháború vége után lett divat a hosszútávra tervezés. '70-es évek közepén állt rendszerbe az F-15, de már '82 körül elindult az ATF program és utód keresése. Akkor nem nagyon kalkulált azzal senki, hogy 20 év múlva repül majd az F-15, B-52 és társai. A fejlõdés iszonyatos volt és az elõdöket még hamarabb idejétmúlttá tette e fejlõdés. SENKI nem tervezett 30 évre csak tisza "szerencse", hogy az akkori gépek ilyen jól fejleszthetõek és még ma is jók korszerûsítve.
Az F-16 nem azért lett sokoldalúan alkalmazott gép, mert nem volt más (nagyon kis részben talán), hanem mert könnyen fejleszthetõ, és eleve így is volt tervezve!!!!
Nono. Az F-16 akkor lett nagyon ütõs, mikor megkapta az AIM-120 rakétákat és precíziós fegyvereit. Addig BVR vadászok nagyon komoly fenyegetést jelentettek rá és SEAD kíséretet igényelt. Ma ehhez képest az USAF-ban az egyetlen SEAD feladatot ellátni képes gép. Igazi mindenes, gyakorlatilag az összes feladatkörben bevethetõ, csak "söprögetõ" vadászként még mindig az F-15C a preferált hatótávolság és teljesítménye miatt.
Szép, hogy felupgradelték, csak a géptömege is nézd meg, hogy hova nõtt. Ez párszor okozott gondokat. Nem kis erõfeszítés volt az amit te könnyen fejleszthetõnek titulálsz.