Na bakker, én írok egy fél oldalnyi nyitó szöveget, erre amire megnyitnám a topicot, már késõ. :)
Na mindegy, bemásolom, ne menjen veszendõbe. :)
A Warhammer 40.000 (Wh40k vagy 40k) egy sötét és borús világ, amely 1987-ben jött a világra a Games Workshopos Rick Priestley és alkotógárdája által, a korábban kihozott Warhammer Fantasy (WhF vagy WF) táblás játék jövõbeli alternatívájaként. A WhF szabályait használták fel az új játékhoz, sõt, a világ is részben onnan táplálkozott (például a teljes káosz agenda ugyanúgy megtalálható mindkét világban, még a káoszistenek nevei és háttere is ugyan az). A játék alaphangulatát igyekeztek neves és kevésbé neves festõk által megkomponált gigászi harcokat ábrázoló képekkel megadni.
A táblás játék világa szélesebb körben csak lassan terjedt el, ám ebben nagy segítség volt Ian Watson 1990-ben megjelent Inkvizitor c. regénye, amit három másik követett. Szintén a szélesebb körrel való megismertetés célozta a számítógépes játékok megjelenése, az elsõ, a Space Crusade ( letölthetõ innen a DOS-os változat ), illetve nem sokkal késõbb a Space Hulk ( letölthetõ innen ). Mellesleg én is ezekbõl ismertem meg a világot. :)
A világ népszerûsége hamar az egekbe tört, jelenleg a GW elsõ számú arany tojást tojó tyúkja, ennek megfelelõen át is vette a stafétabotot a WF-tõl, például már kijött a Warhammer 40k szerepjáték is (végül is nem késtek vele sokat, csak olyan 15 évet...).
A világ vonzerejét nehéz megfogni, mivel alapvetõen cseppet sem vidám, sõt, éppen hogy romlott, döglõdõ, sötét és kiábrándító. Az emberiséget (Imperium, Birodalom) egy évezredek óta már gyakorlatilag halott, kvázi bomlott elméjû Istencsászár irányítja, aki egy trónprotézisben vegetál, és hogy "isteni" elméje egy gigászi fénytoronyként világítson a hiperûrben, pszi aktív emberek tömegeit áldozzák fel neki naponta.
A gigászi birodalmat különféle erõk tartják egyben, amelyek olykor egymásnak feszülve igyekeznek az emberiséget egyben tartani. Az egyik ilyen hatalmas erõ az Közigazgatás (The Administratum), egy olyan hatalmas és lassú bürokratikus szervezet, ahol még olyan bolygóknak is van saját intézménye, amelyek már évezredek óta elporladtak. Egy másik ilyen erõ az Adeptus Mechanicus ( na ezt most fejbõl nem mondom meg, hogy magyarították ), akiknek a központja a Mars, és a technológiáért felelõsek, és a felelõsségtudatuk vallásba hajlik, ugyanis a sötét jövõben a modern technológia az emberek számára félúton van a misztikum felé, ezért rúnákkal telerajzolva és ájtatos imákkal illik õket használni. A legismertebb erõ természetesen az Ûrgárdisták rendjei, egyfajta lovagrendek, melyek genetikailag fejlesztett, és a leghatékonyabb páncélokba bújtatott és fegyverekkel felszerelt ember-óriások maroknyi, de hihetetlenül hatékony katonai ereje. Az ûrgárdisták népszerûségére valamelyik GW oldalon azt írták, hogy az eladott Wh40k modellek 85% ûrgárdista modell. Ezek után nem meglepõ, hogy a GW székháza elõtt is egy életnagyságú Energiapáncélos ûrgárdista szobor feszít:
Az ûrgárdisták szerény száma miatt (talán egy millió jut több milliónyi emberek által lakott világra) persze a legnagyobb erõ mégis a Birodalmi Gárda (Imperial Guards) szerényebben felszerelt, de nagy létszámú katonai ereje, amely a Birodalmi Flottával közösen igyekszik a rendet fenntartani.
Az emberiség túl persze több egyéb faj is jelen van, mint az emberekbõl kialakult Zömikek (Squats), akik a Fantasy béli Törpék megfelelõi - voltak, ugyanis a 1990-es évek közepére már nem nagyon foglalkoztak velük a fejlesztõk (94 óta Zömik modell sem jött ki), és hogy megszabaduljanak tõlük, a Tiranidák szépen learatták az összes zömik világot.
Szintén Fantasy származékok az Eldák, akik az Elfeknek felelnek meg. Õk egy hajdan volt hatalmas és dicsõ, ám dekadensé és élvhajhásszá váló birodalom maradványait õrzõ faj. Bukásukkal együtt jelent meg a Káosz Szeme a galaxisban, a bukást túlélõ eldák pedig szétszórt hajóvilágaikon küzd a túlélésért, miközben a napnál is világosabb, hogy már nincs jövõjük, azért harcolnak napról napra, hogy az elmúlásukat késletessék.
A káosz a WF-bõl származik, és annak megfelelõen négy nagy káosz istent takar, Khrone a vér és harc istene, Slaanesh a kéj és fájdalom istene, Nurgle a betegségek, elmúlás és elfajzás istene, Tzeentch pedig a változás ura. A káosz már gyakorlatilag legyõzött egy birodalmat, az eldákét, és közel volt, hogy térdre kényszerítse az emberi birodalmat is, mikor az Istencsászár ellen fordította a vele megegyezzõ erejû Primachok (az ûrgárdista rendek megalapítói) közül többet is, akik a Földet megszállva törtek hatalomra. A leghatalmasabb áruló, Horus majdnem legyõzte az Istencsászárt, ám végül "csak" halálosan megsebesítette.
Az utolsó "alap" faj a zöldbõrüek, az ÛrOrkok, Gretchinek (fantasy Goblin) és Snootlingok faja, akikbe kevés intellektuális hajlam, ám sokkal több vérszomj társult. A kifinomultság nem az õ mûfajuk, a páncéljukat az ÛrOrkok sokszor a saját bõrükre szegecselik fel, az jármûveik pedig valószínûleg nem láttak kalapácsnál és fûrésznél bonyolultabb szerszámot, pedig még csillagközi repülésre alkalmas ûrhajókat is építenek.
A Games Workshop persze folyamatosan fejleszti a világot, a táblás játék az 5. kiadásnál tart, és idõközben számtalan új fajt is behoztak, például a rovarszerû Tiranidákat, akik biológiai alapon hoznak létre mindent, az ûrhajóktól kezdve a harcosokon át a harcosok által használt fegyver lövedékéig mindent élõ organizmusok alkotnak. Ellenpárjuk az emberiség sötét technológiai korából származó gépharcosok, a nekronok, a szinte elpusztíthatatlan robotok. Az eldák is megkapták sötét árnyaikat a Sötét Eldák képében, akik olyan vadak és féktelenek, hogy már-már több közük van a káoszhoz, mint a túlélõ testvéreikhez. Az egyik legújabb faj pedig a Tau, egy új és igen dinamikusan fejlõdõ faj, akik a japanimációs filmekben látható mechákkal szállnak harcba bárkivel, aki útjukat akarja állni.
A népszerûsége ha lehet, csak tovább nõ, évrõl évre, ehhez a GW a THQ játékkiadóval szerzõdött, amelyek a kevésbé sikeres Fire Warrior FPS játék után a Dawn of War sorozattal úgy tûnik megtalálták a megfelelõ hangot a tömegek felé. A világban játszódó regényeken túl már képregények is megjelentek, ám mozifilm még nem született belõle. Egy CGI (számítógépes grafika) film, a Bloodquest munkálatai megkezdõdtek, ám finanszirozási problémák miatt félbemaradt, a készítõ stúdió pedig feloszlott. Készült egy fanmade filmhez fogható, az 'Inkvizitor' ( Erre van az elsõ rész, a jobb oldali menüben ott a 2. és a 3., illetve a hasonló stílusban (el sose) készülõ két további filmkezdemény a 4. részként. ). Természetesn készült pár fanmade film is, a legkomolyabb a német Damnatus ( Trailer erre) volt, amely azonban hivatalosan nem jelenhetett meg jogi viták miatt ( a német jogszabályok szerint a rajongók által készített film minden joga a készítõké lett volna, így a GW-nek semmi beleszólása nem lehetett volna - emiatt a GW egyszerûen nem engedélyezte a filmet, hiába a peticiók és egyebek... a félig kész film persze megjelent torrent oldalakon).
Összeségében aki igényesebb Wh40k animációra vágyik, az vagy a Dawn of War 1-2 kétségkívûl jóféle intróit nézegesse, esetleg ha az igényeit lejjebb tudja adni, akkor a GW féle inkvizitor film szinvonalán lévõ Final Liberation átvezetõ videókat.
No, ilyen hosszú bekezdés után a topicot megnyitom, legyen itt téma ez az igézõen sötét világ. :)