És igen, errõl van szó, évek óta ezt mondom mindenkinek, aki kétségbe vonja a szavaimat, mikor szidom a magyar oktatást. Elhiszem én azt, hogy büszkeséggel töltötte el anno az embereket, hogy a magyarok intelligensek, és fõként mûveltek. De ma már nem erre van igény, az információs világban, ahol a pénz az úr fõként, a hajtóerõ, nem érdekli a diákokat az irodalom, a történelem. Én mondjuk mûszaki beállítottságú vagyok, túlzottan is, ezért sosem értettem, miért tudjam én a történelmet, irodalmat, fõleg más országokra vonatkoztatva! Magyar töri és irodalom még oké, mert tényleg azért az a múlt, érdemes tudni, de ez elég is lenne. És ahogy mondod, a fennmaradt órákban végre valahára az életre kellene felkészíteni a gyereket, mi az az adózás, hogy mûködik ez a rendszer, banki alapfogalmak, amik többségét naponta hallunk mindenhonnan, hitel, lízing, törlesztés, és felérõl azt sem tudja az ember, mi micsoda. Így aztán könnyen variálnak a bankok. Aztán nem csak pénzügyekre érthetjük ezt, alapból munkavállalás, egy normális CV megírása, és fõként a jogaid, mind az életben, mind a munkahelyen. Hol tanulsz errõl? Amit igazán használnál?
Ezeket kellene általános és középsuliban oktatni, majd erre mehet rá mindenki, szakképesítés szerint, vagy +2 évben, vagy OKJ, vagy egyetem, aki amit szeretne. És akkor végre az egyetemen is nem csak megfoghatatlan, fene se tudja mire jó szakok lennének, mindent tanítva, egy picit. Sajnos saját példám, hogy a mérnök infó, egy tipikusan ilyen szak lett. Mindent tanulsz picit, de olyan igazán a suli keretei közt semmit, majd otthon rágyakorolsz. Ez tök jó, de úgy vélem nem ebbõl kellene állnia. Szóval csak a saját területemrõl tudok nyilatkozni, de a mérnök infó a szar tárgyak összegereblyézése. Mikor pedig kérdezzük, hogy akkor most mi ha végzünk, mik leszünk, milyen munkákat pályázzunk meg? Hát, õ, izé, voltak itt JAVA programozók, rendszerfejlesztõk, de volt aki gépészmérnöki állásra ment. Bah.
De ettõl függetlenül sem mondom azt, hogy felesleges lenne, mert számat húzva, de azért csinálgatom a tárgyakat, és nekem is tetszik, mikor egy közvetlenül a szakmától távolabb álló témában is fel tudok szólalni, mert legalább rálátásom van rá. Azt el kell felejteni, hogy infóban mindenhez ért valaki, s naprakész, mert lehetetlen, el kell fogadni, hogy programozáshoz gyakorlat kell, míg rendszerek, szoftverek fejlesztéséhez ezen kívül azért tervezõi, mérnöki véna is, amit tényleg formál a sok matek, integrálás, deriválás. Én is csak ezek tanulása, s megértése után jöttem rá, hogy már alapból máshogy nézek egy problémára, amit elõtte bonyolultan oldottam volna meg. Ilyen szintû haszna mindenképp van a diplomának, de természetesen valaki otthon is ezeket megtanulhatja, kevesebb idõ alatt is, s akkor hamar lepipál egy diplomást. Azt meg sosem érzem, hogy emiatt több lennék, ha 4-5 diplomám lenne, akkor sem. Nekem ez inkább úgy jön le, hogy akiknek nincs, azok generálják ezeket a konfliktusokat. Arról meg nem a diplomások/nem diplomások tehetnek, hogy bizonyos munkakörök, de inkább pozíciók esetén elvárás a diploma, a megfelelõ szaktudás mellett. Tudom, hogy így megy, ismerõseim közt is többen vannak, sõt anyuék is, jó szakember, több mint 20 éve csinálja, azonban amikor egy külföldi cég befolyása alá kerültek, ki lett mondva, hogy egy meghúzott pozíciós vonal felett bizony aki maradni akar, beiratkozik egy levelezõs szakra az adott szakterületen, s elvégzi (cég pénzen), vagy viszlát. Ez van.