Azért azt az egyszerûség kedvéért leírhattad volna, hogy ez a mozizás már a 2. körben volt, 20 évvel az eredeti film bemutatása után. :) A Star Warst elõször 1979-ben mutatták be Magyarországon, akkor meg biztosan nem került 200 Ft-ba egy jegy. 1997-ben jött be a felújított változat.
Egy kis filmtörténet, jelezvén, mennyire jó fokmérõ ez a fajta lista, hány körülmény játszik szerepet, ami egy alkotás sikerét predesztinálja:
Elfújta a szél (1939): '30-as évek vége, a hollywoodi stúdiórendszer megerõsödése, a klasszikus Hollywood legszebb napjai. A nagy világválságot leküzdötték. Filléres jegyárak, erõs gazdaság, a hangosfilm technikai és filmnyelvi megerõsödése (amihez azért kellett a válság, és a csökkenõ mozizási kedv).
A tízparancsolat (1956): Az USA merõben megváltozott. A városszerkezetek átalakultak. A belvárosok lassan elnéptelenednek, ahogy a középosztálybeli fehérek lassan kivándorolnak a gazdag kertvárosokba. A faji és társadalmi különbségek földrajzi elszigetelõdést is eredményeznek, kialakulnak a gettók, míg Hollywood aranykorának patinás filmszínházai lassan csõdbe mennek. A televízió a filmiparban soha nem látott válságot eredményez, az új médium nézõk millióit happolja el a filmek elõl, a külvárosokba migrált gazdagabb rétegek nem mennek be a városba filmet nézni, a mozi a szegényebbek médiuma lesz. Új marketingstratégiák alakulnak ki: újra megerõsödnek a B-filmek, új mûfajok, mint a hidegháborús paranoiára reflektáló sci-fi, kerülnek elõtérbe. A médium új hordozó közeget talál: megjelennek az autósmozik, elterjed a szélesvászon és a színes film, valamint -Avatárra rágyógyultak, figyelem!- a 3D. 1953-ban több, mint 60(!!!) 3D-s vetítésû filmet mutattak be. Megjelenik a "szagos mozi" (nem vicc, illatok is voltak film közben), az illúzió kizsákmányolása végtelen kreativitással folyik, holott tartalmilag sematikusabbak a filmek, mint valaha. A Tízparancsolat vagy a Ben Hur bibliai témája miatt tudott csupán aratni, a mozikat az európai újhullámok uralják ezekben az évtizedekben, Hollywood másodhegedûs. Gondoljatok bele, mintha ma a kis mûvészmozik elõtt kígyóznának tömött sorok, holott a multiplexek konganak az ürességtõl... Akkoriban ez volt, az európai filmek tartalmilag és filmnyelvileg is izgalmasabbak voltak, mint Hollywood megfáradt, sematikus alkotásai.
Hollywood csak a '60-as évek végén volt képes felnõni az újhullámok modern vívmányaihoz. A stúdiók közben lassan tönkrementek, a függetlenek megerõsödtek és társadalmilag sokkal érzékenyebb, a megváltozott igényekhez igazodó filmeket kezdtek készíteni. Kevesebben tudják, de 1969-tõl a '70-es évek közepéig egy elég komoly gazdasági válság söpört végig az országon, ami egy sosem látott olajválságba torkollt. Ez jelentette többek közt a Muscle Car kultusz végét is. Mint a '30-as években, a szellemi fejlõdés részint ezúttal is egy válságnak tudható be. Míg az Ördögûzõ (1973) modern szellemiségben fogant, addig az elsõ újkori blockbuster, a Cápa (1975) már az új-hollywoodi szellemiségtõl korunk amerikai filmjéig ívelõ vonalat festi fel. A B-mûfajokat és az európai progresszív vonulatot is magába foglaló mûfaji filmes fordulatot. A film újra szórakoztatni akar és látványorientálttá válik, de mellõzve a klasszikus Hollywoodot jellemzõ, megfáradt tartalmi és technikai sémákat. Ezt az állapotot a Star Wars, majd az E.T. csupán megszilárdítani tudta, az amerikai hegemónia azóta is töretlen.
Korunk ismét válsággal küzd, a mozik pedig - a '30-as vagy a '70-es évekhez képest kongnak az ürességtõl. A filmes szaklapok 10 éve a film, mint médium haláláról papolnak. Tombol a digitális kultúra, bárki filmezhet potom pénzbõl, holott a kép, mint olyan erõsen inflálódott. Az internet vizuális kavalkádjában ember legyen a talpán, aki megtalálja az értéket. Ahogy az is, aki a fájlmegosztó rendszerek poszt-hippi korában fel tudja mérni akármilyen szellemi tartalom népszerûségét és anyagi értékét. Az Avatar ebben az érában tudott gyõzedelmeskedni, igaz, ehhez kellett a sosem látott térbeli hatás. Hollywood kapva kap az alkalmon, 2 éven belül megduplázhatjuk az '50-es évek 3D filmtermését, de addigra már a tévéinken is elérhetõ lesz az élmény, és a verseny kezdõdik elõlrõl. Holografikus film, színes, szagos, szexuálisan közvetlenül stimuláló filmek (akár), ki tudja, mi lesz itt?!