Attól függ az iPod és az üzleti modell sorsa, hogy hogyan fog alakulni a nagy hírportálok hirdetési bevétele. Ha ez az összeg csökkenni fog és nem lesz elég arra, hogy fenntartsák az adott portálokat, akkor a tartalom elõállítók elõtt két választási lehetõség lesz. Az egyik az, hogy becsukják a boltot és inkább babot árulnak, a másik pedig az, hogy bevezetik az elõfizetéses modellt. Ez utóbbira már vannak példák, de valószínûleg lesz több is. Tételezzük fel, hogy egy portál azt mondja, hogy "Jól van gyerekek. Ha olvasni akartok fizessetek nekünk havi 3 dollárt."
Ebbõl a 3-ból mondjuk egy elmegy az Apple-nak, a portálnak meg lesz kb. (ha tényleg jó és érdemes olvasni) 100 ezer elõfizetõje. Az havonta 200 ezer dollár bevétel a portálnak, amibõl már simán fenn lehet tartani a céget, fõleg azt is figyelembe véve, hogy kiesik a hagyományosan nagy költségû infrastruktúra (nyomda, terjesztés). Nem kell semmi, csak egy szerver, sõt még iroda se kell, hisz az újságírók otthonról vagy mit tudom én honnan dolgoznak. Teljesen életszerû a kép, de tovább megyek. Ha az embereket képesek rávenni arra, hogy tejeljenek a tartalmakért, akkor az az újságírói réteg is, aki eddig ingyenes portáloknál dolgozott, átmegy szépen a fizetõs helyekhez dolgozni, ha ott biztosabbnak fogja látni a jövõjét. Miért is ne? Végsõ soron, mindenki szeret pénzt (lehetõleg minél többet) keresni.
Az elõfizetéses modell kiszámítható és már bizonyított, a hirdetésekre alapuló pedig egyre bizonytalanabb.
A jövõ még bizonytalan, és én is csak elméleteket gyártok, de az Apple szempontjából egy dolog biztos: Õk felkészültek. Nem fogják megérezni az iPad esetleges bukását (annyira nem nagy találmány a cucc, hogy fájjon nekik), de ha bejön a terv, akkor bizony kaszálni fognak.