A mai eszközökbõl kiindulva a kisebb jármûveknek jobb a manõverezõképessége a nagyobbakkal szemben.
Ez így nem igaz. Mi a mozgékonyabb, egy Leopard 2A4, vagy egy Hetzer? Ugye hogy a Leopard 2? :)
Azért, mert a ~15,7 tonnás Hetzernek egy 160 lóerõs motorja volt, vagyis minden tonnára cirka 10 lóerõ jut. A Leopard 2A4 ~55 tonnás tömegét viszont egy 1500 lóerõs motor mozgatja, és minden egyes tonnára 27 lóerõ jut.
Persze vannak kivételek, de ha megnézed, egy autó jobban manõverezik, mint egy busz/teherautó valamint nagyobb végsebességre is képes.
Többszörösen megcáfollak. Vannak Drag-Kamionok, amik legyorsulnak egy Formula-1 autót. Sõt, csúnyább példa: a francia TGV vonat végsebessége nagyobb, mint bármelyik utcai autóé, pedig hát mennyivel nehezebb és nagyobb. :)
Ne feledd el továbbá, hogy a világûrben vagyunk. Nincs felületi súrlódás, nincs gördülési ellenállás. Tömeg van és tolóerõ. Nyersen és tisztán. Teljesen mindegy, hogy egy 10 tonnás tömeg, 100kN tolóerejû hajtómûvel rendelkezõ "ûrvadász", vagy egy 1000 tonnás tömegû, 10'000kN tolóerejû hajtómûvel rendelkezõ "ûrfregatt" az, mindkettõ ugyanúgy 1g-s, ~10km/s2 gyorsulásra lesz képes.
Namost a probléma az lehet, hogy a 10 v 100 ezer tonnás hajó összes tehetetlenségi nyomatéka a hajtómû beépítési pontjain realizálódik.
Ne feledd el, hogy minden hajó esetében logikusan 1, azaz egy fõ hajtómû vagy fõhajtómû-csomag van. A többi kormányhajtómû pazarlás hasonló erõvel ellátni. Tehát arra kell a hajódat felkészíteni, hogy egy bizonyos irányba ható erõt viseljen el. Nem fogsz mindenfele pörögni / forogni, semmi értelme nem lenne.
Gazdasági oldalról megközelítve a kérdést itt azért szóba jöhet a II. vh-s nagy csatahajók építési költsége is. Ugye egy hordozó nagyobb biztonságban van, mint egy közvetlenül harcba bocsátkozó csatahajó. Azt meg, hogy mit könnyebb pótolni, azt mindketten tudjuk. :)
A Harcérintkezés részben lévõ távolságokat nézzed. Mi a különbség egy 10 tonnás "ûrvadász" és egy 1000 tonnás "ûrfregatt" között?
Az elõbbibõl a pilóta létfenntartó rendszerei, 24 órás készletekkel és maga a pilóta legyen mondjuk 250kg. A pilótafülke és berendezései legyenek mondjuk 150kg. A géptest 500kg, a fõhajtómû 50kg, a kormányhajtómûvek 50kg. Legyen 8 tonna üzemanyagunk (mondjuk 6km/s deltaV, de ez elképesztõen jó arány lenne, ez a 6km/s annyit tesz, hogy a Földrõl a Holdra képes lenne ~26 óra alatt megtenni az utat), marad 1 tonna hasznos terhünk a fegyverzetre és az érzékelõkre.
Az 1000 tonnás ûrfregatt arányai 10 fõs személyzet esetén: személyzet és lakómodul, 5 évre szükséges ellátással, növénykerttel: 150 tonna. Reaktor/hajtómû 4x (4x1200mW termikus teljesítmény, egyenként 4x 300kN tolóerõ): 80 tonna, Hajtómû Radiátor-rendszer: 10 tonna. Ûrhajó szerkezeti tömege: 60 tonna. Üzemanyag-mennyiség 600 tonna (nagy tolóerõ / NTR esetén ~20km/s, nagy ISP esetén ~35km/s deltaV). Hasznos teher (fegyverzet és érzékelõk) 100 tonna.
Namost, nekünk van egy ûrvadászunk, ami 10 tonnás tömeggel bír, 1 tonna fegyverzet fér rá, és van 6km/s deltaV tartaléka. A baj annyi, hogy neki oda-vissza kell mennie, tehát 3km/s oda és 3km/s vissza. Azt már leírtuk, hogy az ûrvadász "hatótávolsága" durván egy Föld-Hold út, vagyis hozzávetõleg 384'000 km. Ezt a távolságot 1 nap alatt teheti meg. Ha az indító anyahajója nem "rohan utána", akkor él a 3km/s "hatósugár", ez legjobb esetben is legfeljebb egy-másfél százezer km "mûködési hatósugár", úgy, hogy a manõverezésre nincs komoly tartaléka. Ismét visszautalnék a lézerfegyvereknél írtakra, egy lézerágyú pár tízezer km-es, komoly technikai ugrás esetén is legfeljebb pár százezer km-es hatótávolsággal rendelkezik. Tehát szegény ûrvadászt már ilyen távolságból veszély fenyegeti. Természetesen megpróbálkozhat elkerülõ manõverekkel, vagyis folyamatosan véletlenszerû mozgást végez, hogy a lézer fókuszát elkerülje, de egyfelõl az üzemanyagot használja e közben, másfelõl a pilóta pár órányi ilyen rázógép után már valószínûleg sírva könyörögne, hogy találják már el. :)
Akkor egyszerûsítsünk: vegyük ki a pilótát, így már nincs szükség visszaútra, csak arra, hogy a célponthoz odaútra kihasználhassa az üzemanyagát, és teljes, 6km/s deltaV értékét. Ennyi. Az 6km/s két dolgot jelenthet:
-2x akkora "távolságra" mehet a rakéta, mint a vadász.
-Hozzávetõleg 2x olyan gyorsan érhet oda.
Akkor mi szükség vadászgépre? Visz az ûrfregattunk 8db 10 tonnás rakétát, a maradék 10 tonnából lesz rajta egy decens érzékelõ, és marad 10 tonna egy önvédelmi lézer- vagy kinetikai-ágyúra.
Ahhoz, hogy az ûrfregatt elkerülje az ûrvadászt, elkezdi változtatni a pályáját, a vadász kénytelen lesz követni a változtatást, koptatva a deltaV-jét. A fregatt megteheti ezt, hiszen legfeljebb lassabban jut haza. De a vadászgépnek egy ponton túl eljön az idõ, hogy nem fog tudni visszatérni az indító hajó pályájához. Az indító hajó meg futhat a vadászai után, hogy a pilótái ne fulladjanak meg ... :)