Tökéletes biztonság nincs, és sohasem lesz. A mai biztosítóberendezések is úgy vannak felépítve, hogy mindenáron megakadályozzák a baleseteket, mégis vannak. Van ahol rendszeresen. Például Szajolon úgy húszévente szokott lenni egy-egy nagy csinn-bumm.
De ettõl függetlenül, ez a rendszer sem tud mit kezdeni a véletlenül a vonat elé csámborgókkal. Elég, ha a német üdülõbuszos esetet felidézni, a siófoki átjáróban.
És akkor még ott vannak az öngyilkosok is.
Beszéltem olyan mozdonyvezetõvel, aki tíz év alatt összesen tizennyolc embert ütött el. Kit balesetben, mások meg elé ugrottak, vagy volt olyan is, aki megállt a sínpár közepén, és széttárt karral várta a mozdonyt.
És egy szerelvény fékútja sokkal nagyobb mint egy autóé. Míg egy modern autó fékezéskor elérheti az akár 15 méter/szekundumnégyzet értéket is, addig egy vonaté ez úgy max 1,5-3 méteres szokott lenni. Úgyhogy a legtöbb mozdonyvezetõ, ha baj van berántja az összes féket, és ha nagy az ellenfél, rohan hátra a motortérbe, vagy tovább. Még így sem biztos, hogy túléli.