Ki gondolná, hogy az airbrush nem mai találmány, majdnem annyi idõs, mint az ember maga. Szakértõi bizonyosak afelõl, hogy a barlangokban talált õsi negatívban ábrázolt emberi kezek “hasonló technikával” készültek.
Abner Peeler a feltaláló géniusz (nevéhez fûzõdik még varrógép és az írógép korai változatának feltalálása is) neve fémjelzi az elsõ, maihoz hasonlatos eszköz feltalálását 1879-ben. Találmányát Peeler ekkor még “paint distributor”-nak nevezte. A korai airbrush pisztolyok elég egyszerû, lábbal hajtható levegõforrással mûködtek, ami szintén Peeler találmánya volt. Több esetben asszisztens kezelte a pedálokat nem a mûvész maga. Egy hónappal az eszköz feltalálása után elkészült az elsõ festmény, mely magát Peeler-t ábrázolta.
1882-ben Liberty Walkup megvásárolta Peeler találmányát 700 $-ért. Továbbiakban még kétszer finomított a találmányán 150 $-ért. Walkup, feltalálók kisebb csapatával céget alapított “The Airbrush Manufacturing Company of Rockford” névvel és megkezdõdött az újszerû airbrush gyártása.
Feleségével, Phoebe-vel “Illinois Art School” mûvészeti iskolát üzemeltetett, mely az airbrush technika oktatására specializálódott, de emellett más technikákat is tanítottak. A fotoretuser** Phoebe az iskola létrehozatalában nagy segítségére volt.. Az iskola egy épületben volt a céggel. Mindezek felett 1891-ben Walkup még az Airbrush Journal-t is útjára indította. 1891- ben Charles L. Burdick forradalmasította az ipart, és feltalálta az “internal mix airbrush”-t, ami a Walkup féle “external mix airbrush” fénykorának lecsengését jelentette. Az Aerograph pisztolyoknál a festék és a levegõ a pisztoly belsejében keveredett, sokkal finomabb és könnyebben kezelhetõ alkalmazást jelentett elõdjéhez képest. 1900-ban Budrick is céget alapított Aerograph Company Ltd-t, mely ma is a legnevesebb gyár Angliában.
Az I Világháború alatt az avantgárd irányzatokhoz tartozó mûvészek munkájukhoz elõszeretettel használták a modern eszközt és technikát az airbrusht. Ez fõként az USA-ra és Európára volt jelellemzõ. Két irányzat volt kiemelkedõ a Dadaizmus és neves képviselõje Man Ray és a Bauhaus irányzat képviselõje Vassilijy Kandinszky. Man Ray például akkor ismerte meg a technikát amikor egy new york-i reklámügynökségnél dolgozott. Kandinszky a Bauhaus iskolánál Németországban fal-festés szakot tanított, hogyan festehtõk meg a nagy felületek spray pisztollyal és airbrush-al. Kandinszky saját képei megfestésénél is gyakran alkalmazta, sõt van olyan festménye, amit csak airbrush technikával készített.
Ekkor tájt a plakátoknak elõkelõ szerep jutott, mint kommunikációs eszköz az átlag emberekkel. A kubista irányzatot képviselõ Joseph Bidner vált az egyik leghíresebb plakátfestõvé a világon. II Világháború alatt a repülõgépeken is felfestésre kerültek a népszerû PIN UP lányok, mely Alberto Vargas nevéhez fûzõdik. A harmincas években nagy igény volt a különbözõ illusztrációkra, melynek virágzása természetesen az USA-ban volt.
A Walt Disney stúdió alkalmazta széles körben még elõszeretettel az airbrush-t fõleg hátterek megfestéséhez az animációs mozifilmjeikben. 1940-ben mikor a Pinocchiot készítették a fények és árnyékok minél élethûbb megjelenítéséhez, használták. Azóta is nagy szerepet játszik az airbrush az animációs filmek elkészítésében. A 60-as években pedig, a “Flower-Powe” korszak idején a zene iparban volt népszerû a technika. 1963-ban megalakul a Badger Airbrush Co. Azóta alkalmazási területe csak szélesedik. Egyre gyorsulóbb világunkban a fogyasztókért folytatott harcban, mint kreatívabb és kreatívabb lesz az ember és rengeteg gyakorlattal és tapasztalattal elérkezünk oda, ahol már csak a fantázia szabhat határt.