Annyi a szerencséje a "tudatos netezõknek", hogy kevesen vannak. Ha átlépnek egy kritikus küszöböt, ami már megéri a fejlesztést, akkor bizony aki adblockol, az ki lesz tiltva az adott oldalról. Ez nem genyóság, hanem szimpla üzlet: miért pazarolná rá a webszerver a biteket, ha bevételt úgysem látnak belõle?
Persze lehet azzal jönni, hogy de ez nem lehet, meg hogy oldják, meg, stb. Nagyon egyszerû: az indexen egyes cikkek elõtt egy fehér oldal jön fel (ugye Adblock:-D, és fölötte egy link, hogy a folytatáshoz katt ide. Kiveszik azt a linket, és rögtön nem látod a cikket. Ennyi.
Persze mondhatjátok, hogy akkor majd nem olvasok indexet, de ha ezt sok oldalon csinálják meg, akkor gyakorlatilag elzárjátok magatokat az Adblockkal az információ elõl.
Ma a weboldalak üzleti alapon mûködnek. Sajnos abból bevételük nincs, hogy forgalmat generálnak, holott ez ésszerû volna: így mindenki a szolgáltatójának fizetett havidíj, forgalmi díj egy részét (mondjuk felét) valójában a tartalomszolgáltatóknak fizetné, automatikusan. Ez értelemszerûen azzal járna, hogy duplázódnának az internet csomagok díjai, viszont eltûnnének a reklámok. Jó lenne? Szerintem igen. Ha mondjuk az elmúlt 5 évet nézzük az internetcsomagok sebessége minimum 10x nõtt - mondjuk 5-10 Mbites maxról 80-120Mbites maxra. Ugyanakkor ha megnézünk egy sg.hu-t (vagy index.hu-t) 5 éve, cikk mennyiség, minõség, stb tekintetében, akkor ez a 10x szorzó nem áll. Miért van ez? Mert a tartalom szolgáltató kevésbé részesül az internet elterjedésébõl, mint a "sávszélesség" szolgáltató.
A jövõ mindenképpen a tartalom szolgáltatók bevételének növelése, mert anélkül egy trabant futómû lesz lassan a BMV utastér alatt, ami nem egészséges. Ez lehet jobb bevételt produkáló reklámokkal, fizetõs tartalmak arányának növelésével (én spec erre megyek el), illetve a fent vázolt utópiával, hogy a "lakosság" által fizetett internetszolgáltatási díjból a tartalomszolgáltatók is részesedjenek. De az Adblockerek egyre nagyobb térnyerése semmiképpen sem fog fejlõdést hozni.