Puskás Béla: A kátyú probléma sok városban ugyanígy felmerül; Debrecen sem különbözik. Mint korábban említettem, az
idõjárás a fõ problémaforrás.
A naponta, de az esetenként akár egy napon belül is nagy mértékben változó hõmérséklet, illetve az ebbõl adódó csapadék a burkolat repedéseibe bejutva, majd megfagyva, szétfeszíti a burkolatot. A meglazult részt a forgalom pillanatok alatt kijárja.
Cívishír: Téli idõszakban mi az oka az ideiglenes kátyúzásnak, és az átlagember mit tudhat a technológiáról?
Puskás Béla: Az ideiglenes kátyúzás (mint a nevében is szerepel) nem végleges megoldás.
A téli idõszakban az aszfaltkeverõ telepek mûködése szünetel a különbözõ gazdaságossági, technológiai és nemzetgazdasági okok miatt – gondolok itt a lakossági földgázellátás folyamatos biztosítására.
Ezért a kivitelezõk nem rendelkeznek meleg aszfalttal; ezt az idõszakot áthidalva találták ki a hideg, eltartható aszfaltot, amivel a téli idõszakban megjelenõ kátyúkat, úthibákat ideiglenesen javítjuk. Az igazi végleges megoldás a melegaszfaltos javítás, ami a téli idõszak után a keverõtelepek beüzemelését követõen azonnal elkezdõdik.
Cívishír: A kívülálló tulajdonképpen a kátyúzás során csak lyukak tömködését látja. Nincs olyan eljárás/technológia, aminek segítségével eredendõen is erõsebb és ellenállóbb aszfaltréteg kerülhetne az útra?
Puskás Béla: A kátyúzást megrendelõ alapján végzi a kivitelezõ, így csak a megrendelt kátyúk kijavítását végezhetjük el. A megrendelések folyamatosan érkeznek a városi utak fenntartóitól.
Sajnos vannak olyan esetek is, hogy a munka esõben történik, ami a technológiával ellentétes, de az óriási kátyúk rendkívûl balesetveszélyesek, így a város kifejezett kérésére a munkát ilyen esetekben is elvégezzük.
A legjobb technológia a teljes burkolati réteg megújítását jelentené, mint ahogy ez történik a nyugati országokban útjain 5-7 évente. Ezzel homogén és teherbíró felületet kapnának útjaink, ami a megnövekedett forgalom és teherbírás igényét is kielégíthetné. Sajnos erre sem Debrecenben, sem az ország többi részén nem áll rendelkezésre anyagi fedezet. Útjaink burkolati rétegei elöregedettek, már régen túl vannak a tervezett életkorukon, nem is említve az építés idejében tervezetthez képest megnövekedett forgalmat és a terhelés nagyságát.