Amíg nincs 1-2 normális lámpád, vakud, derítõd, objektíved, mûtermed, háttered és egy manuális géped, addig oly mindegy, hogy kompakt géppel, vagy telefonnal csinálod a videót/képet. Ahogy normális videóhoz a hangot is normális mikrofonnal, elõfokkal, megfelelõ formátumban kell rögzíteni. Nincs szánalmasabb, mint egy full HD-s profi videokamerával felvett koncertfelvételt nézni. Ahogy fordul a kamera, úgy változik a hang, mert az már az "operatõr" úrnak nem jut eszébe, hogy a keverõrõl kérjen egy vonaljel-rögzítést, amit késõbb a videója alá pakolhatna. Szánalmas!
Amíg ezekkel az árucikkekkel olyan mûvészeti remekek készülnek, mint apu-anyu-gyerek-kutya udvaron, szobában, nyaraláskor 2500 példányban a fészbúkon, meg a faszát kiverõ gyerek a YouTube-on, arra pont jó az olcsó kompakt gép is.
Nem kell itten urizálni. Ha meg valaki komolyan gondolja a fényképészkedést, az úgyis kitanulja a szakmát, aztán fokozatosan rájön, mennyire használhatatlanok a 14 Mpixeles, automata, képstabilizátorral rendelkezõ kompaktok. Nekem egy fényképezõgép ne mondja meg, hogy mennyire legyen világos vagy éles az a kép! A kompaktokból kiveszik a manuális beállítás lehetõségét, vagy olyan szinten túlbonyolítják a 68 egymásba lapozott menüben, hogy az ember inkább nem is piszkálja. Míg analóg gépeknél pár kézmozdulat, és nem a kijelzõt kell bámulni, hanem átnézni a keresõn, miközben a két kéz automatikusan dolgozik. Persze, ehhez gyakorlat kell. De vannak dolgok, amiket nem lehet másképp csinálni. Az operatõrnek ne remegjen a keze. Ne igya szét az agyát. Ez egy ilyen szakma. Apám csinált analóg videokamerával olyan rezzenéstelen közeliket zoommal, amilyet más csak állványról képes. Ja, mondjuk a kamera méretes egy darab volt, nem a mostani "tojásvizsgáló" szerkentyûkhöz hasonlított. Na, meg nem is egy heti fizetés ára volt...