Ami a reménybeli hajókat illeti tényleg sok alapkutatásra lenne szükség.
A csillagközi ûr hõmérséklete 3 fokkal van az abszolút nulla felett, szóval idáig tudna lehûlni a cucc.
1. probléma. A legtöbb anyag ilyen alacsony hõmérsékleten egészen másként viselkedik, mint az általunk kedvelt hõmérsékleten. Gondolok itt a klasszikus folyékony levegõs demókra (az üvegszerûen törékeny virágok, a tördelhetõ nemezkalap, az ütésre robbanó szilárd benzin, stb.)
Arról nem is szólva, hogy az összetettebb, több féle anyagból álló alkatrészekrõl sem nagyon tudjuk, miként viselkednek a lehûlés folyamán, és azt sem, hogy hogy viselik a tartósan extrém alacsony hõmérsékletet.
2. probléma: Mechanikák. A hõtágulás (ebben az esetben többnyire hideg-zsugorodás) következtében szinte biztos, hogy a köznapi hõmérsékletekre tervezett szerkezetek mozdíthatatlanul beszorulnak. Ráadásul a kenõanyagok többsége hidegben megdermed, ami szintén gátolja a mûködést. A finomabb alkatrészekbõl álló bonyolultabb szerkezetek amúgy is sokkal könnyebben mennek tönkre, mint a robusztus, és egyszerû mechanikák. Szóval a nanorobotok is kilõve.
3. probléma: Élettartam. A legtöbb kommersz elektronika, de mechanika is úgy van megtervezve, hogy a garanciális idõt biztosan kibírja, de aztán minél hamarabb váljon használhatatlanná. Gondolok itt az olcsó, savas ónnal megforrasztott elektronikákra. Alig múlt el a garanciája, azonnal elválik a forrasztás a nyákról, mert a savmaradék szétmarja a forrasztást. Ilyen gikszert nem lehet megengedni egy hosszútávú küldetésnél.
Volt, aki az elektroncsöves készülékeket említette, mint megbízhatóbb alternatívát, de az illetõ nagyon téved. Az elektroncsõ sokkal megbízhatatlanabb, rövidebb élettartamú, mint egy tranzisztor. Ráadásul sokkal nagyobb az energiaigénye egy csöves készüléknek, mint egy tranzisztorosnak. Hogy az integrált áramköröst ne is említsem. Az energiakészlet meg mindig kicsi egy ûrszondában.
Javító mechanizmus. Ugyan azokkal a problémákkal kell szembenéznie, mint a szonda szerkezetének. Ráadásul, ha elromlik holt súly, amit feleslegesen cipelt a hajó.