Az az általánosan elfogadott nézet (és ezt is terjesztik) hogy maga az 5.1-es hangzás foscsi. Mármint zenehallgatásra...
Bárkit kérdeztem (szinte) mindenki így gondolja..engem és még egy két figurát leszámítva. Hát nem is tudom... Persze nem árt, ha a zenéink kiváló hangminõségben szólnak.
Kicsit olyasmi ez, mint a 2D kontra 3D képháború. Egyik tábor esküszik a fullHD (újabban már 4K) megjelenítésre, mondván már az is tökéletes..
De ott van a 3D is. Aki már látott ilyen filmet (akár fullHD-ban is) az tudja, hogy azért az egy teljesen más élményt nyújt. Persze szintén tökéletes képminõség mellett..
A hangok terén is ugyanez a helyzet. A sztereó hangzás mondhatni maga a tökély.
Egyszer régebben egy másik site-on (nem az SG-n) feltettem egy kérdést. Közel 400-an válaszoltak késõbb rá. A kérdés az volt, hogy az emberi hallásból és a két fülünkbõl kiindulva elég e a két csatornás sztereó felvételeket hallgatnunk, vagy teljesebb hangzást nyújt a többcsatornás (pl. 5.1-es) zenei hangfelvétel?
A válaszok igen sokrétûek és megosztottak lettek. A tanulság (akkor) az volt, hogy a zenehallgató emberek többsége szerint elég a sztereó. Mert csak két fülünk van :)
Viszont érdekes, hogy amikor ugyanezt a kérdést filmeknél tettem fel, a legtöbben az 5.1-re esküdtek már a sima sztereó ellenében..
Erre megjegyeztem, hogy léteznek már egy ideje (persze nem idehaza) gyári keverésû és nyomású 5.1-es Dolby Digital hanglemezek is.
Ezen kicsit elgondolkodtak :)
Akkor most hogy is van ez?
A film a maga filmzenéjével és hangjaival egyetemben jobb 5.1-ben, mint sztereóban?
De a zene magában már csak sztereóban jó?
Persze rá kellett világítanom erre az ellentmondásra, mert sokan csak így fogták fel, amit Te magad is az elõbb megfogalmaztál: bizonyos ritka és drága több milliós hangcuccok esetében azért mégis csak lehet high end az az 5.1 is.
Ugyanazt kell mondjam itt is, mint a 2D - 3D esetében: nem rosszabb és nem is jobb egyik a másiknál. Egyszerûen csak más.
Én imádom a 3D-filmeket és imádom az 5.1-es hangzást is. És mint ahogy léteznek nagyobb élményt nyújtó 3D-s filmek 2D-s társaiknál, ugyanúgy léteznek nagyobb élményt nyújtó 5.1-es térhangzású gyári keverésû stúdióalbumok is a 2.0-ás sztereó társaikéval szemben. De természetesen emellett ugyanúgy léteznek hallgathatatlan sz@r 5.1-es felvételek is, mint ahogy ilyenek léteznek sztereóban is.
Ennyi a mondandóm a kijelentéseidre.
A foscsi hangtechnika nem mentség arra, hogy szidjunk vagy leminõsítsünk valamit, ami egyébként jó. Bárki bármit is mond.